Thursday 25 August 2011

Kisah Anak Seni Di Jogja – Siri 9 – Siti Zainon Ismail

“Pameran Puncak Kerja Pelukis”
[Foto 1: Pameran dirasmikan oleh Senator Kamarul Ariffin , sekarang Tan Sri, 1972]

KERJA pelukis memang terus melukis. Kami harus memikirkan apa yang akan disampaikan lewat deria kepekaan seni yang sudah mengalir di jiwa. Kuliah Sejarah Seni turut memerikan gaya hidup seniman dunia. Pendekatan psikologi seni pula telah mengajar kami betapa peritnya untuk mencapai puncak. Pelukis Vincent van Gogh (1853-90) menderita kerana karya impresionisnya masih belum dapat dihayati massa. Bagai terdengar suaranya, " I use colour more arbitrarily so as to express myself more forcibly" (ungkapan ini kembali kutemui ketika berpeluang mengunjungi Muzium van Gogh di Amsterdam, 1986) . Jackson Pollock (1912-56) harus bersembunyi di stor lukisannya, menjadi agresif memercikan warna langsung dari tiub atau tin catnya sebelum muncul kolektor yang dapat mengkagumi karya abstrak ekspresionisme. Affandi sudah bertahun begitu teliti dengan melukis gaya realisme sebelum menemui gaya ekspresionisme justeru ketika beliau berada di London tahun 1950an. Puncak kerja itu semua melalui pameran bersama atau pameran solo di arena seni lukis. Inilah impian kami juga calon pelukis dari studio ASRI. Tidak semua berhasil memenuhi cita rasa dosen. Tetapi kami harus bangun berani menampilkan karya untuk pameran. Kerana semester akhir sebelum memasuki ruang viva untuk mempertahankan tesis, sebanyak 30 karya juga harus dipamerkan di ruang Aula.
[Foto 2 : Pameran bersama di Madiun, 1971]

Pada peringkat awal kami tidak akan melepaskan acara pameran bersama yang diatur oleh pihak ASRI sesuai dnegan acara tahunan seperti pameran sempena Hari Kartini, Hari Kemerdekaan. Begitu juga setiap anak negeri akan mengatur pameran berkelompok untuk mendekati masyarakat umum. Ini merupakan peluang bagiku untuk terlibat seperti pameran bersama di Sala Tiga dan Madiun. Selepas ujian semester 1972, aku berusaha pulang untuk menguruskan surat-surat rasmi meninggalnya Abah. Aku mendapat surat berdaftar dari Ketua Pengarah Bengkel Keretapi Tanah Melayu di Sentul. Surat mendadak itu sungguh mengejutkan, " Cik Zainon diminta pulang untuk membuktikan kamu anak kepada Ismail bin Talib" . Surat yang sungguh mengejutkan. Aku bukan anak Abah ke?

Sungguhlah wang punca rezeki. Wang juga punca pertelagahan keluarga. Entah angkara siapa wang gratiuity Abah menjadi rebutan. Adik-adik Abah turut menuntut wang tersebut hingga tergamak mengatakan Abahku, Ismail tidak meninggalkan waris. Surat tuntutan tiba di mahkamah tuntutan harta di Kuala Lumpur dan satu surat salinan tiba ke pejabat Abah. Kebetulan Ketua Pengarah Jabatan Bengkel KTM Sentul masih teringat, beliau pernah mengeluarkan surat sah sijil kelahiranku ketika akan berangkat ke Jogja. Beliau sendiri memberi cop rasmi pengesahan, dan masih ingat, pekerjanya mempunyai seorang anak yang sedang belajar di Indonesia. Aku pulang dengan surat dari mahkamah dan kami bertemu di ruang keramat itu. Kulihat wajah dua orang bapa saudaraku. Sungguh tega mereka mengaku abangnya tidak ada waris. Mahkamah bersidang untuk aku mengangkat sumpah, mengaku aku adalah puteri tunggal Ismail bin Talib.
[Foto 3 : Pameran bersama di Senisono, 1970]

Mataku berkunang-kunang melihat gelagat manusia yang ghairah terhadap wang pusaka. Tetapi aku simpati juga kepada mereka yang pasti terdesak dan berhak mendapat wang abang mereka. Dengan rela aku segera memberi dengan suka rela...mengambil hanya 50% wang tinggalan Abah. Biarlah 50% itu diserahkan kepada keluarga di kampung, kerana selama ini memang mereka menguruskan kebun pusaka nenekku. Aku melangkah pulang tanpa peduli wajah mereka yang terpinga-pinga kerana aku tidak menuntut balik kelakuan mereka yang sanggup menidakkan aku waris tunggal abang mereka. Aku pelukis dengan kerja mewarna kanvas. Mereka adalah pengguris, mengguris hatiku luka. Biarlah.

Tugas pelukis tiba-tiba datang dengan mengejut. Angkatan Pelukis Malaysia mengundang aku membuat pameran tunggal di British Council. Sekali ini duniaku semakin berwarna. Selama sebulan bercuti kugunakan untuk melukis dengan gembira. Hussein Enas, Syed Ahmad Jamal, telah datang melihat karyaku di pondok kecil kami di Batu 5 Jalan Gombak, gembira dengan lukisanku yang bergaya Ekspresionis warna meledak panas hasil karya seorang anak muda berusia 22 tahun. Tanpa sokongan APS, mungkin aku tidak akan menjadi seperti hari ini . Pameran ini dirasmikan oleh Senator Kamarul Ariffin. Maka sibuklah kawan-kawan persekolahan yang masih kuliah di UM, di ITM berdatangan dan mula percaya bahawa pelukis ada harapan di masa depan. Insyaallah.

Siti Zainon Ismail, 21 Ramadhan 1432 bersamaan dengan 21 Ogos 2011

No comments:

Post a Comment