Saturday 27 August 2011

Kisah Anak Seni Di Jogja – Siri 10 – Siti Zainon Ismail

“Puisi dan lukisan tarian”
[ Foto 1: Ikut serta pameran bersama Nyoman ]

LATIHAN tarian di Sanggar Tari Bagong Koesdihardjo, telah membawa garis lakaranku makin dinamis. Definisi seni tari umum makin dikemaskan dengan latihan di sanggar beliau. Di sini mula meniru gerak langkah kaki dan jemari. Tetapi aku tahu tidak mampu membawa gerak lelakon puteri jawa, luwes, lentok kemayu, sabar menyentik jari dan menggerak kaki sambil melibas batik wiron yang ketat itu. Amat perlahan teratur dengan ketokan saron dan gender gamelan Jawa yang terkenal luwes berbanding gamelan Bali dan Sunda.

Masuk minggu ketiga setelah menghafal gerak geleng kepala dan lirik mata, maka Pak Bagong tahu aku tidak berbakat untuk melanjutkan latihan sehingga ke acara persembahan Roro Kidul. Akhirnya beliau mencadangku agar melukis saja semua gerak tari. Inilah peluangku untuk menampilkan ciri gerak tarian Jawa ke kanvas sebagai persiapan ke tahun tiga.

Atien Wahyuningsih akhirnya terpilih untuk melakonkan watak utama, Ratu Roro Kidul. Secara fahaman klasik dan mistik Ratu Roro Kidul begitu cantik digilai lelaki. Terakhir konon berhasil ditakluki putera raja Kraton Hamangkubuwono. Tetapi dengan memilih Atien sebagai pelakon tari utama, Kraton Jawa mula geger. Bayangkan bila pemilihan itu jatuh ke gadis bertubuh besar, tinggi, kelihatan bagai seorang olahragawati berbanding seorang penari. Kami tertanya juga kenapa Pak Bagong tidak memilih Siti Adiyati - Ateik yang lebih lansing, luwes dan memang dari kerabat kraton Jogja sendiri. Tetapi kerana tugasku melakar dan melukis gerak tari maka ku tumpukan tugas itu dengan senang hati melakar dan melukis. Gaya kelincahan gerak tari ini akhirnya membiak sebagai ciri klasikku hingga kini. Apalagi ruang tari sudah dipenuhi pukulan gamelan (latihan hanya kaset), sehingga lukisan ku makin dinamis dan lincah.

Tetapi dengan Made Wianta, ceritanya jadi lain pula. Made anak seorang pendeta dari Apuan Bali, tetapi bercita-cita untuk menjadi pelukis moden dengan mendobrak gaya tradisi Bali. Dialah calon pelukis yang kini memang sudah terkenal sebagai pelukis dunia ini mengheretku ke Sanggar Sarawasti di Kolombo, Kota Baru. Dengan bangga dia bersuara, "Ngapain menari dengan gerak gaya bebek lenggang tu, ayuh dengan pendetlah haa..kau pelukis dinamis lagi lincahkan sketsamu ....lihat aku menggamel..hee ada sesuatu cerita baru buat kau haa" .

Sejak itulah masuk semester kedua, aku sudah dihias dengan busana tarian Bali, dengan kain gersinsing, rambut terhurai ke bawah bahu dan di atas bersanggul hiasan bunga kemboja. Dan beberapa kali sudah menjadi model lukisan potret hobi asisten dosen sketsa. Sahabat Jawa mengerling , Pak Fajar Sidik geleng kepala..." Edan anak ni sudah memBali, piye tho? " Akhirnya berita ini tersebar di seluruh kampus dan beralih ke dunia pelukis lain walau jauh letaknya dari Jogja. Pada hal aku hanya untuk menambah pengalaman, bagaimana ramai pelukis saling gembira mendapat model untuk dilukis, dan aku akan tercatat, wajahku dilukis dalam busana puteri Bali, dilukis oleh pelukis terkenal termasuk pelukis potret Sudarso, dosen kelas potret kami di ASRI.

[ Foto 2 : Berbusana puteri Bali, sempena Hari Kartini 1970 ]

Lukisan Nyoman yang sarat gaya ekpresionisme pula sudah digemari orang asing yang kerap datang ke sanggarnya di Jalan Prambanan. Sehingga dari sana dia juga diundang berpameran di Keduataan Amerika, Jerman dan Peranchis di Jakarta . Dia kerap melukis hingga ke Jakarta, Surabaya dan Bali. Kami pernah bergabung melukis di rumah beberapa orang biasanya kerabat kedutaaan asing di Jakarta. Aku kurang jelas dengan siasat pelukis ini. Yang jelas katanya "Selagi kita muda, kita harus ngebut melukis, tahu selera pembeli, dari sana dengan wang kita akan mudah untuk masuk ke dunia antara bangsa - untuk membina masa depan, aku akan menjadi pelukis terkenal" . Sungguh impiannya kini pelukis ini memang sudah tersohor dengan galeri mewahnya di Klungkung Bali.

Bila kami bersama melukis di Jakarta, stesen kami ialah di Galeri Seni di Jalan Gereja Theresia. Di situ sudah ada pelukis lain yang berkumpul terutama pelukis Nasyar. Bila aku tiba dengan baik hati Pak Nasyar akan memberi meja tidurnya untuk kutempati. Pagi-pagi kami akan membeli sarapan - nasi pecal gerobak yang singgah di depan galeri. Kerap juga aku makan berkongsi dengan Pak Nasyar yang pendapatan lukisannya tidak bisa mnenampung kehiduapan hariannya. Atau kalau jatuh malam Minggu aku lebih senang memilih rumah singgahan pelajar Malaysia di Jalan Budi Kemuliaan. Di sinilah aku berkenalan dengan teman-teman pelajar Akademi Ilmu Pelayaran (AIP). Aku mula berbaik dengan Nizam, Mazlan dan Nik. Bersama bercanda selebihnya berdongeng dengan impian masing-masing. Mazlan kebetulan kukenali ibunya yang juga berasal dari Gombak. Jadi aku merasa selamat bermalam di situ. Cerita kami, kadang ke selatan, ke utara. Gembira anak muda. Rata-ratanya mereka sudah mempunyai pacar dan malam adalah detik menikmati kebebasan malam minggu. Aku terpaksa menunggu hingga dinihari baru mereka muncul dan kami berkongsi cerita lagi. Sehingga aku hafal nama pacar masing-masing.

Tetapi ada perit lebih dasyat terdengar "Apa benar kau sudah pacaran dengan Pak Nyoman?". Atein bertanya. Aku tersedak dan mula menyelidik siapa di belakang tabir menemukan aku dengan kegiatan di Sanggar Saraswati, menemukan acara pelukis dan penari di situ. Cuma selepas itu satu, satu sahabat senior di ruang Ex-Reuni mula senyap. Tidak ada lagi gesaan agar kami menyediakan tulisan, sketsa dan puisi utuk jurnal Zavita. Jovita juga sudah pindah indekost sehingga aku harus juga cepat mencari bilik yang lebih kecil untuk menjimat perbelajaan bulanan.

Nyoman pula semakin gesit melukis. Kadang kami kehilangan beliau di ruang studio. Pekerjaan tesisnya sarjana (Drs) juga terbengkalai. Lukisannya tetap belum diterima oleh penilai dan ahli senat dan beliau terasa diperlecehkan hanya kerana karyanya mirip lukisan Affandi. Mungkin kegagalan mempertahan karyanya, beliau menumbuh idea lain seperti ucapnya "Aku harus cipta nama, aku akan ikut Jean pulang ke Kuala Lumpur" . Hingga hujung semester dia datang dengan tiket di tangan. "Aku sudah ada karcis pulang pergi, bawa aku pulang, aku ingin meninjau ruang pameran dan berpameran di sana ".

Aku tidak tahu apa lagi atas gesaan ini, tetapi niatnya untuk berpameran amat aku sanjungi. Tetapi pulang bercuti dengan membawa teman lelaki, masyaAllah. Pasti halilintar emak akan menerkam . Apa perasaan nenek dan emak? Entah apa pula alasan Nyoman dan bisiknya kepada teman-teman di Sanggar Saraswati , "Aku akan bertemu ibu Jean, akan melamarnya". Memang beliau kerap saja menyebut namaku dengan panggilan Jean mengingati mantan pacarnya perempuan Itali. Ayat melamar ini baru kutemui bila berjumpa kembali Made di Bali 20 tahun kemudian di Taman Ismail Marzuki. Berita ini juga tersebar ke telinga sahabat PKPMI terutama HPMI. Masing-masing mula berjarak dengan memandang aneh dan sinis kepadaku . Ya Allah mana mungkin aku menerima lelaki itu sebagai suamiku. Dia dengan pegangan agama Hindu yang mendalam? Lihat saja di telinganya selalu terjepit kembang merah atau kuning. Bunga itu biasanya memang telah disajen di luar pintu. Hanya Allah yang tahu gelisah dan kebingunganku. Tetapi demi perjuangan sahabat pelukis, aku dengan tersenyum melangkah pulang dan Nyoman dengan penuh semangat, telah kukenalkan dengan beberapa orang pelukis antaranya Lili. Dari sana beliau berhasil mengadakan pameran sketsa di Galeri Samad . Kubawa dia ke Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan berkenalan dengan Usman Awang dan Latif Mohidin. Kemudian dengan Lili, beliau terus dibawa ke rumah teman pelukis lain yang tidak kuketahui siapa. Dengan ibu, telah ku beri tahu, Nyoman bukan pilihanku untuk di jadikan suami. Aku tetap dengan pengangan utamaku, cinta tanpa pegangan agama yang sama hanya akan memudarat kasihku KepadaNya.

Allahuakbar , bimbing daku Ya Ilahi!

Siti Zainon Ismail, 28 Ogos 2011

No comments:

Post a Comment