Tuesday 20 December 2011

Nostalgia Di Kampus Depok – Siri 29 – Nor Aizan Ab Halim

Sumpah Janji Jogjakarta Yang Historis
Kami tiba di kota Jogjakarta yang kaya dengan peninggalan sejarah lebih kurang pukul 8 malam. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Kami terus mendapatkan hotel penginapan kami. Di sini banyak hotel, tidak menjadi masalah untuk kami mendapatkan dua bilik hotel.

“Sangkaku di sini aku bisa sekamar sama kamu, ehhh....taunya banyak sekali kamar kosong, huh rugi dong gue....” Irfan bercanda lagi, mengingatkan kisah kami di Bandung. Sekali lagi aku mencubit lengannya.

“Kamu mau ya...ayok, bisa aje...,” balasku, juga dalam nada bergurau.

“Benar nih...., ngak salah dengar aku Nur?” Irfan merenungku yang sedang ketawa terkekek-kekek.

“Ngawur ah kamu.....belum nikah ngak bisa dong...., tunggu dulu,” lanjutku yakin. Apa betul aku akan menikah dengan Irfan? Itulah harapanku, tidak mahu kecewa lagi kali ini, tolonglah Tuhan satukan kami di hujung perkenalan kami ini, doaku di dalam hati.

“Kapan kamu mau nikah sama aku.....?” Tanya Irfan sambil merenung mataku. Renungan matanya membuatkan hatiku tambah sayang padanya. Betul....sayang sangat, tiada galang gantinya lagi. Aku hanya senyum dan menatap mesra ke matanya, “nanti kalau udah jodohnya.....,” bisikku ke telinganya.

Urusan hotel kami selesai. Aku dan Irfan menuju ke bilik masing-masing yang bersebelahan sahaja. Aku tenang sekali kerana kali ini dapat menginap di hotel mengikut kehendak hati, selesa dan dekat dengan Irfan. Kalau di Bandung, bilikku jauh dari bilik Irfan, itupun nasib baik ada bilik kosong, kalau tidak, tak tahulah aku apa akan terjadi malam tadi.

Selepas mandi, solat Maghrib dan Isyak sekaligus, jamak dan qasar, aku dan Irfan keluar untuk meronda kota Jogja yang bersejarah, di waktu malam. Kami ke Malioboro, mencari warung lesehan yang menarik dan tidak ramai pelanggannya, lampunya samar-samar seperti yang aku inginkan dan telah kumaklumkan kepada Irfan sebelum ini. Dia berusaha mencarinya, akhirnya kami temui warung ini, walaupun tak sama persis apa yang aku bayangkan, tapi sedikit sudah menghampiri. Cukuplah. Senang sekali dapat duduk bersimpuh makan bersama kekasih hati di warung yang diidamkan.

Aku memesan ayam kampung goreng, ayam penyek. Ada juga puyuh goreng. Makan nasi dengan lalapan, sambal, tauhu dan tempe goreng. Tidak perlu memesan makanan lain lagi, sudah cukup dengan yang sudah dipesan ini, kami makan dengan berselera. Aduhai...makan asyik selera saja, boleh gemuk aku kalau selalu keluar makan dengan Irfan. Kami hanya minum es jeruk dan es alpukat. Sedang kami enak melayan selera kami, tiba-tiba datang kumpulan pengamen bertiga orang menghiburkan kami dengan lagu nyanyian Antara Anyer dan Jakarta, nyanyian Shiela Majid. Macam tahu sahaja aku orang Malaysia. Kemudiannya mereka terus mengalunkan beberapa buah lagu yang dipopularkan oleh Hetty Koes Endang, Harvey Maliholo, dan Vina Panduvinata, atas permintaan Irfan.

“Nur, mau ke Anyer atau Pelabuhan Ratu ngak? Pantainya cantik sekali,” jelas Irfan. Aku tahu Irfan memang sukakan laut dan pantai.

“Bisa nggak....kan masih banyak urusan bisnes di sini perlu diurusin....” Aku bertanya ingin dapatkan kepastian. Kalau ikutkan aku tiada halangan, Cuma aku yakin tidak sempat kerana agenda perjalanan kami banyak sekali.

“Kapan-kapan nanti kita pergi, memang sekarang tidak sempat agaknya...,” putus Irfan setuju.

Nyanyian penyanyi ini merdu sekali. Suara mereka sebenarnya setaraf dengan suara penyanyi profesional. Kalau menyanyi ‘life’ begini mereka boleh menyanyi begitu bagus, rasanya kalau buat rakaman lagu, pasti lagi merdu suara mereka, pastinya sangat laku, putusku.

“Kenapa ya, mereka ini tidak menjadi penyanyi benaran, yang bisa bikin album...kan bisa dapat uang lebih banyak...suara mereka bagus sekali?” Aku menyuarakan kekagumanku kepada penyanyi jalanan ini.

“Peluang Nur, mungkin mereka tidak dapat peluang untuk merakamkan lagu. Dalam hidup ini, tidak semua orang dapat peluang untuk melakukan sesuatu yang mereka suka, walaupun kadang-kadang mereka punya kemahiran, atau mungkin Islam bilang rejeki. Belum ada rejekinya mereka, kalau udah rejeki mereka, gampang aja ada produser yang nawarin bikin album.” Panjang lebar Irfan menjelaskan kepadaku, yang makin asyik dengan makananku sambil menikmati lagu nyanyian mereka.

Akhirnya penyanyi tadi mengakhiri persembahan lagunya, setelah dipanggil pelanggan sebelahku. Irfan menghulurkan wang 10 ribu rupiah, dua keping rasanya, tidak jelas, akupun tidak minat untuk bertanya. Selepas makan, kami hanya jalan-jalan sekitar hotel kami. Penat dan malas rasanya nak berjalan jauh, kekenyangan aku dan Irfan.

“Mau jalan-jalan lagi ngak?” Tanya Irfan setelah melihat aku seperti kepenatan dan tidak bersemangat seperti selalunya.

“Capek ah.....” Memang betul, aku rasa betul-betul penat, kami berjalan tidak berhenti-henti dari hari Rabu, besok dan lusa lagi. Lebih baik aku simpan tenaga dan jaga kakiku supaya terus bertenaga dan tidak sakit.

“Waduh, datang jauh-jauh mau makan doang, rugi ngak jalan-jalan, lihat kota Jogja di malam hari, mau ngak?” Ajak Irfan lagi.

“Udah capek lah sayang,” akuiku sambil aku melentukkan kepalaku ke bahu Irfan. Betul-betul tidak bersemangat.

“Ok...kita ke hotel aja ya....,” ajak Irfan sambil menggengam tanganku erat. Sebelum kami ke bilik, Irfan mengajakku duduk di sofa ruang legar hotel. Kebetulan tidak ramai para penghuni hotel yang berada di situ, dapatlah kami merehatkan diri sambil berbual-bual mesra di sofa ini.

Irfan mencapai surat khabar Kompas yang terletak di atas meja. Aku mengambil majalah Famili yang di depannya adalah gambar Hetty Koes Endang, cantik dia, pada pandangan mataku. Hampir 80 peratus isinya tentang isu keluarga, pastilah, namanya juga majalah Famili, ketawaku di dalam hati. Irfan begitu tekun mentelaah berita Kompas, helai demi helai diselaknya. Tekun sekali dia.

“Ada berita bagus ya sayang?” Aku sengaja mengacau Irfan yang begitu tekun membaca berita tanpa mempedulikan aku di sisinya. Tak suka aku ‘dicuekin’ begini.

“Biasa, berita politik dan bisnes, Kompas ni lebih banyak berita ginian, kan pro pemerintah,” jelas Irfan tanpa kusangka itu penjelasannya.

“Oh iya....lalu, koran apa yang bebas, bukan ke harusnya koran atau media massa itu bebas, ngak boleh pro atau anti pemerintah, harus neutral,” balasku, bersesuaian dengan apa yang aku pelajari dalam kuliah Pengantar Ilmu Komunikasiku semester lepas. Aku dapat A pun kuliah ini, pasti sangat menguasai isi kuliahku....hehe, perasan pulak.

“Ya....seharusnya begitu, tapi ngak bisa ngelak, akhirnya akan ada bias, lihatlah siapa pemiliknya. Setiap koran itu pula punya portion targetnya sendiri, golongan atas, golongan sederhana, dan bawahan. Kalau Kompas ni, target grupnya golongan atas dan menengah, Suara Pembaharuan dan Suara Karya pula golongan menengah, dan Pos Kota golongan menengah ke bawah.” Panjang lebar dia menjelaskan kepadaku. Tidak tahulah aku sejauh mana kebenarannya penjelasan Irfan tadi. Aku terima sajalah.
Suka dapat menarik perhatiannya berinterasi denganku. Suka juga merenung air mukanya yang akan kelihatan serius ketika bercakap tentang isu semasa. Ya...orang hubungan internasional la katakan. Irfan memang berminat untuk bekerja dalam bidang yang lebih global, tetapi rasanya dia tidak mungkin dapat bekerja dalam bidang yang diminati kerana terpaksa menguruskan perniagaan bapanya.

Aku hanya menganggukkan kepalaku tanda memahami, sambil aku tersengih melihat kesungguhannya menjelaskan kepadaku. Irfan merasa dirinya diejek, lalu dia dengan pantas menarik hidungku.

“Awas loe, ngeledek aku terus dari kemaren ya...,” marahnya, sekali lagi dia menarik hidungku. Kami ketawa lagi. Hilang mengantukku tiba-tiba.
Irfan berhenti membaca kerana dia menyedari aku mahu mengajak dia berbual-bual denganku. Akhirnya kami bercerita macam-macam cerita, dari yang lucu hinggalah ke isu-isu yang berat. Semakin beratnya isu yang kami bincangkan sehinggakan mataku juga ikut berat sama.

“Udah ngantuk ya....?” Tanya Irfan sambil memeluk bahuku. Mungkin dia sedar mataku sudah mula kuyu.

“Terserah...kalau mahu baca lagi teruskan aja...aku bisa tunggu kok, senang duduk-duduk sama kamu, kalau di kamar sendirian aku,” kataku mengada-ngada, saja nak bermanja.

“Mau aku temanin?” Irfan pula menyakatku. Kami ketawa lagi. Akhirnya kami betul-betul mengantuk. Mahu pejamkan mata supaya besok boleh berjalan-jalan dalam keadaan yang bertenaga. Akhirnya dapat tidur dengan lena dalam suasana yang tenang.

Pagi-pagi bangun, sarapan di hotel sebelum keluar menemani Irfan ke kilang bapanya. Seperti selalunya aku hanya mengekorinya ke kilang bapanya di pinggir kota jogjakarta. Aku di bilik kerja bapa Irfan sambil membaca majalah yang tersedia di situ. Menunggu Irfan berurusan dengan pengurus kilang bapanya. Lama juga mereka berdiskusi, nampak serius dia bila dalam hal kerjanya. Kemudian Irfan datang memanggilku untuk mengikutinya meninjau kilang bapanya, sekaligus bawa aku melihat bagaimana kain-kain itu diproses. Memang inilah pertama kali aku mengunjungi dan melihat kilang pemprosesan kain. Selama ini hanya tahu membeli kain yang sudah siap di kedai saja, tidak tahu bagaimana kain dihasilkan.

Waa...bau bahan kimia yang sangat kuat menusuk hidungku menyebabkan aku rasa tidak dapat berlamaan di dalam kawasan ini. Rasa mahu mengajak Irfan keluar tetapi segan. Aku terpaksa juga mengikutnya sampai selesai sambil menahan nafas dari menghidu bau yag tidak menyegarkan itu. Bagaimanalah pekerja-pekerja ini boleh bertahan dengan bau yang begitu kuat setiap hari. Tidak bahaya untuk kesihatan ke, aku berdialog di dalam hati bila mengenangkan aku yang datang sekejap sajapun rasa tidak tahan, apalagi pekerja mereka ini. Alah bisa tegal biasalah agaknya. Inilah punca rezeki yang ada, mahu tidak mahu, terpaksalah dilalui mereka.

Irfan kelihatannya sangat teliti dalam kerjanya. Satu lepas satu bahagian diperiksa. Aku tidak pasti apakah itu kerja rutin yang perlu selalu dilakukan dari masa ke semasa atau hanya bila ada masalah yang timbul, sehinggakan nampaknya macam begitu tekun dan seriusnya dia melakukan pemeriksaan tersebut. Nantilah kalau ada peluang aku tanya. Hampir tiga jam kami menghabiskan masa di kilang ini. Akhirnya selesai juga. Alhamdulillah, terlepaslah aku dari rasa lemasku.

Kami bertolak ke Gunung Bromo. Tiba di sana, sudah ramai pengunjung yang lain. Betapa cantiknya pemandangan di sekitar Gunung Bromo ini. Patutlah ramai sekali pengunjungnya dari dalam dan luar negara. Keindahan dan kenyamanan cuaca di sini menjadi buah mulut para pelancong. Baru kini aku dapat menikmatinya, Aku dan Irfan menyewa kuda juga untuk ke atas. Hehe....aku naik kuda kecil. Seronok juga walaupun rasa gayat, maklum tidak biasa menunggang kuda. Boleh naik berdua satu kuda yang besar, tetapi aku segan, pasti nanti Irfan akan memeluk aku di atas kuda tu.
Hee....malu ditonton orang ramai dalam keadaan ini. Aku rasa aku masih wanita timur yang menjaga kesopanan dan kesusilaan orang timur...hmmm, insyallah. Aku lebih tepatnya masih menjaga tata susila bila di depan orang. Nasib baik ada Irfan yang memberi semangat dan keberanian untuk menunggang kuda ke atas perlahan-lahan beriringan. Irfan sangat memahami aku yang menghadapi masalah gayat. Jadi dia sangat berhati-hati mengawal aku dan kudaku sekali. Hmm...sayangnya dia kepadaku.....romantiknya.

Dari atas, sangat indah sekali pemandangan bila dilihat ke bawah. Memang sekali pandang macam padang pasir, tapi warnanya keputihan. Kalau padang pasir putih kekuningan warnanya. Indahnya ciptaan Allah, walaupun dahulunya kawasan ini pernah menakutkan penghuni sekitarnya akibat letusan gunung berapinya, tetapi akhirnya kesan peninggalannya boleh membawa rezeki pula bagi penduduk sekitarnya. Cuaca yang sejuk dan nyaman lebih menggamit ramai pengunjung untuk datang berehat ke kawasan ini.

Sudah penat rasanya walaupun kami hanya duduk di atas kuda, namun ada tempatnya terpaksa turun dan memimpin tali kuda. Kuda-kuda ini sangat jinak, sudah diajar untuk berinteraksi dengan manusia yang akan menggunakan perkhidmatannya, bermanja dengannya. Ada juga kuda yang ditemani pemiliknya ke atas. Bagi yang merasa tidak yakin dengan kuda-kuda ini, mereka bolehlah menyewa kuda dan pemiliknya sekali.

Sampai di puncak, berehat seketika, mengambil gambar kenangan bersama kuda yang kami sewa, dari puncak ke bawah, cantik sekali pemandangannya dan gambar kami berdua pun pastinya cantik sekali. Betul-betul kenangan indah untuk kami berdua. Manalah tahu hanya inilah peluang kami berdua datang bergambar bersama-sama. Kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan segalanya, walaupun aku sangat berharap kami akan selalu datang bersama-sama melancung ke sini.

“Apa mungkin ngak, inilah pertama dan terakhir kali kita berdua berfoto bersama-sama di puncak ini?” Tiba-tiba sahaja aku melontarkan soalan ini kepada Irfan. Aku tidak menjangkakan soalan ini yang akan keluar dari bibirku.

“Jangan khawatir sayang, kita akan selalu datang ke sini kalo kamu mau...aku juga senang dengan suhu yang dingin dan tempat yang indah begini....selalu juga ke Jogja untuk urusan kerja.” Irfan tetap tenang menjawab soalanku dengan tangannya mengenggam erat tanganku. Matanya menatap mataku penuh rasa sayang. Aku melepaskan keluhan berat, tidak tahu apa maksudnya, tiba-tiba jadi sesak nafas begini. Yang aku pasti semakin hari makin menebal rasa sayangku kepadanya.

Sedang kami asyik memadu kasih sambil merehatkan diri di puncak Gunung Bromo, kedengaran suara riuh dari arah belakang kami. Bila aku berpaling ke arah tersebut, kelihatan sekumpulan remaja, mahasiswa dan mahasiswi, sedang bergambar dan bergurau senda mereka. Cantik-cantik sungguh yang perempuannya. Kadang-kadang iri hati melihat kecantikan mereka dengan kulit putih gebu, rupa kacukan ‘pan-asia’, mungkin kacukan Belanda dengan Sunda atau Jawa, atau Betawi, atau lain-lain suku kaum di Indonesia, menghasilkan seorang anak yang cantik sebegitu. Semuanya, cantek, kumpulan lebih kurang sepuluh orang semuanya.

“Waduh....cakep-cakep semua mereka itu ya Fan? Cuba kamu lihat aku, bandingkan sama mereka, banyak sekali bedanya kan, kenapa kamu pilih aku jadi pacarmu, atau kamu punya pacar yang lain selain dari aku? Banyak sekali yang cantik, aku sepertinya ngak percaya kamu sayang sama aku?” Aku melahirkan keraguanku yang memang bermain di fikiranku sejak dari awal Irfan menyatakan hasratnya kepadaku.

Tiba-tiba saja Irfan memeluk erat bahuku, “Nur, cuba kamu lihat beda kamu sama mereka, boleh ngak kamu lihat?” Irfan merenung dalam mataku.

“Maksudmu apa?” Aku ingin dapatkan kepastian kerana aku memang tidak faham apa yang dimaksudkan.

“Memang mereka cantik dan banyak lagi yang lebih cantik, tetapi kamu ngak seperti mereka, santunmu melebihi mereka Nur. Mama dan papaku selalu mengingatkan aku untuk memilih gadis yang sopan dan penuh rendah diri dalam pergaulan sehari-hari,” jelasnya.

“Kamu sendiri lihat bagaimana aku, Mbak Fitri dan adik perempuanku diasuh? Walaupun kami punya segala-galanya yang bisa membuatkan kami hidup sebagai anak yang hura-hura, dan mewah tetapi kami nggak kan? Dari kecil kami udah diasuh dan diingatkan tentang hidup yang sederhana dan penuh keperibadian yang mulia. Ngak boleh bangga diri, jaga hubungan sama orang lain,” sambung Irfan lagi.

“Semua itu ada pada dirimu dan kebetulan kita ditemukan berdua. Kamu masih ingat nggak, bagaimana Tuhan menemukan kita berdua di awal kamu mendaftar tempohari?” Irfan bertanya aku. Aku mengangguk, masih ingat lagi bagaimana Irfan cuba menolong aku yang terpinga-pinga, macam rusa masuk kampung untuk proses mendaftar.

“Bukan kita yang merancang semua itu, Tuhan yang memanggil aku untuk membantumu, padahal aku ini mahasiswa yang seharusnya udah pensiun, tapi masih kuliah pada usia tua, cuman mau menambah nilai kumulatif. Sebetulnya ngak usah lagi kuliahpun ngak apa-apa kan, udah skripsi aku. Tapi Tuhan mahu menemukan aku sama kamu, yang akhirnya sangat menyenangkan hatiku dan bisa memenuhi segala syarat hatiku sebagai calon isteriku. Rupa cantik bagiku yang kedua, kamu kan cantik, cantik di luar dan di hatimu sekali.” Irfan terus meluahkan perasaannya, memujiku sebenarnya, untuk menghapuskan keraguanku.

Aku hanya mendengar dengan hati-hati setiap patah yang diucapkan, cukup membuatkan hatiku rasa sangat bahagia bercampur sebak di dada. Kalaulah betul apa yang diucapkan ini, akulah orang yang paling bahagia dan bertuah memiliki Irfan sebagai calon suamiku. Aku pasti sangat bahagia dalam hidupku akan datang.

“Benar nih....?” Tanyaku sambil aku merenung wajahnya yang sangat tenang dan menyenangkan.

Dia merenung aku sambil menganggukkan kepalanya perlahan-lahan. Aku mencium tangannya yang masih terus menggenggam erat tanganku.

“Percaya sama aku sayang. Aku tidak akan pernah meninggalkanmu dengan sengaja atau menyakitimu, karena aku amat sayang ama kamu. Kamu bisa janji sama aku, kamu juga tidak akan tinggalkan aku. Boleh janji?” Irfan minta aku juga berjanji dengannya.

“Aku juga tidak akan tinggalkanmu, kecuali Tuhan yang akan memisahkan kita. Hanya Tuhan, benar...., kalau Dia mahu kita berpisah, aku tidak bisa menolaknya, walaupun aku amat sayang sama kamu. Benar..., aku yakin sekali sama cintaku sekarang.....,” akuiku. Memang aku selalu berdoa semoga Allah menetapkan jodohku dengan Irfan. Tidak mahu lagi sama orang lain. Berilah kami hidup bahagia bersama hingga ke hujung nyawa kami.

“Nur, bersaksikan Gunung Bromo ini aku berjanji akan setia sama kamu....percaya sama aku ya sayang...demi Tuhan, aku tidak pernah sayang perempuan lain selain darimu...aku harap kamu juga akan sayang dan setia sama aku sampai kapan-kapan pun, sama seperti aku juga....boleh sayang....?” Irfan terus berbisik ke telingaku, tanda ikrarnya padaku. Aku mengangguk tanda setuju itulah ikrar kami berdua. Hati jadi lega mendengar pengakuan Irfan kepadaku.

Kami meninggalkan Gunung Bromo dengan seribu kenangan manis kami bersama. Rasa sayang hendak meninggalkan tempat yang begitu indah dan mendamaikan hati ini, namun apakan daya, masih banyak tempat yang ingin kami kunjungi dalam masa yang singkat. Belum puas di sini.

“Nanti kita datang lagi, aku akan selalu ke mari, urusan kerja, nanti aku ngajak kamu lagi ya sayang.” Pujuk Irfan bila melihat aku yang keberatan meninggalkan kawasan peranginan ini. Aku mengangguk seperti anak kecil dipujuk si bapa. Aku ketawa melihat muka Irfan seperti gaya seorang ayah memujuk anaknya. Sangat kebapaan sifatnya, suka melihatnya.

Perjalanan kami seterusnya adalah ke Jepara. Kata orang, Jepara merupakan pusat pembuatan perabut dari kayu jati, mahoni dan berbagai jenis kayu yang bermutu. Harga barangan di sini sangat jauh bezanya, lebih murah dari di tempat lain. Apa lagi kalau barangan ini sudah sampai ke Malaysia, harganya hingga lima kali ganda dari di Jepara. Mutu dan corak rekaan yang sangat berkualiti dan pelbagai boleh didapati di sini. Rakyat Malaysia dan Singapura biasanya datang ke sini semata-mata untuk mendapatkan pilihan mereka yang terbaik. Boleh juga membeli dalam bentuk siap, separuh siap atau suku siap. Kemudiannya berkongsi kargo untuk membawa balik perabut yang dibeli dari Jepara. Dengan berkongsi kargo, kos yang ditanggung lebih murah.

Sebenarnya aku tidak berniat untuk membeli barangan perabut seperti mereka yang aku dengar tu. Cuma aku mahu tahu atau kenal tempat yang menjadi sebutan banyak orang tentang kehebatan perabot di sini, terutama hasil kayu jatinya. Sejauhmana kebenarannya semua cerita itu? Hari ini dapatlah aku melihat sendiri produk-produk tersebut. Tidak mampu aku untuk membelinya sekarang. Mungkin satu dua hiasan kayu yang kecil mampulah aku beli.

Memang betul cerita orang tentang Jepara ini. Masuk sahaja ke kawasan ini di kiri dan kanan jalan ada deretan kedai menjual dan membuat barangan hiasan dan perabot dari kayu, memenuhi kawasan ini. Terasa seperti pening kepala melihat terlalu banyaknya barang yang dipamerkan dan dijual. Tidak tahu memilih apa yang sesuai.
Kami keluar masuk kedai-kedai yang berderetan tersebut. Kami mahu mencari sesuatu yang menarik sebagai kenangan-kenangan, tanda ke Jepara. Akhirnya Irfan membeli sebuah cermin bingkai yang sangat cantik corak hiasan yang diukir tangan bermotifkan bunga awan larat penuh di bahagian bawah, atas, kiri dan kanan bingkai tersebut. Warna coklat kayu divarnis berkilat, sangat menarik. Irfan meminta aku nantinya menggantung cermin ini di bilikku.

“Kalau ngaca nanti, ingatin aku terus ya.....” Irfan mengingatkan aku untuk memanfaatkan pemberiannya. Aku tersenyum senang menerima pemberian Irfan yang sangat cantik sekali.

Seterusnya aku membeli beberapa buah ukiran barang hiasan seperti lampu antik yang boleh diletakkan mentol di dalamnya dan boleh menyala dengan cantik. Akan kugantung lampu ini di ruang tamu rumah mak nanti. Sebuah jam dinding yang sederhana besar berukiran penuh, sama warna dengan lampu dan cermin hiasan yang dihadiahkan Irfan tadi, juga menjadi milikku. Biar warnanya sedondon ketika menghiasi ruang tamu rumah mak nanti. Diserikan lagi dengan meja bertingkat tiga susun, yang akan kuletakkan di bawah cermin bingkai tadi. Wah....tentu makin meriah rumah mak dengan tambahan aksesori yang ada nanti.

Rasanya sudah cukup banyak barang yang kubeli. Risau pula nanti tidak muat bonet kereta Irfan, kesian kereta dia yang pastinya tidak biasa membawa barangan yang berat. Tiba-tiba sahaja hari ini muatannya macam lori...hehe.

Seluruh kawasan deretan kedai ini telah kami lewati semuanya. Akhirnya kami bersetuju untuk mengakhiri acara cuci mata kami hari ini. Mahu pulang ke hotel, berehat dan pagi-pagi besok ke Borobudur pula, destinasi percutian kami yang terakhir di Jogja ini. Atau lebih tepat percutian kerja Punbanjog aku dan Irfan kali ini.

Sampai di kota Jogja sudah malam. Aku dan Irfan terus mengambil makan malam kami sebelum kami ke hotel untuk berehat. Kami terus ke bilik hotel, mandi, solat dan terus tidur kepenatan. Hanya sempat menerima ucapan selamat malam dari Irfan sebelum tidur ketika dia menjenguk ke bilikku. Aku yang sudah sangat penat dan mengantuk hanya mampu membalas ucap selamat seperti orang mabuk, sedar tidak sedar, yang pasti aku senyum dan melambaikan tanganku kepada buah hatiku.

Pukul lapan pagi Irfan sudah memanggilku seperti dijanjikan, untuk ke Borobudur, destinasi terakhir kami sebelum balik ke Jakarta hari ini. Selepas sarapan di hotel kami terus bergerak ke Borobudur. Alhamdulillah, cuaca menyenangkan, redup, menyamankan, tidaklah penat sangat nanti kalau kami memanjat tangga Borobudur.
Kami bersama para pengunjung lain memanjat tangga Borobudur dengan hayunan kaki yang bersemangat. Maklum, kami sedang meneroka salah satu benda ajaib di dunia. Setanding dengan Taj Mahal dan lima benda ajaib yang lain, Borobudur, pastinya mempunyai kelainan yang tersendiri. Katanya, Borobudur dibina dengan keringat empat kerat manusia. Ada logiknya, kerana mana ada mesin waktu itu. Atau ada juga cerita mengatakan, dibina dengan menggunakan kuasa sakti, tahunya sudah siap. Aku tidak tahu pasti atau lebih tepatnya aku tidak banyak membaca tentang kejadian Borobudur ini, belum sempat membaca secara mendalam kisah pembinaan Borobudur. Nantilah, bila ada masa aku akan betul-betul membaca kisah-kisah sejarah seperti ini dengan lebih mendalam supaya boleh diceritakan kepada anak cucu nanti.

Kami bergambar berdua, diambil oleh jurugambar yang ramai di sana, sedang mencari rezeki. Gambar polaroid kami berdua, yang terus siap sangat cantik dengan pemandangan yang menarik. Jelas sekali wujud aku, Irfan dan kubah rasanya bolehlah aku sebut kubah atau bumbung Borobudur gambar tersebut yang kami bayar Rp15,000. Rupa-rupanya sepadan kami berdua jika dilihat dalam gambar ini, tidaklah buruk sangat rupa aku di samping Irfan yang sangat tampan aku rasakan, haha...ketawaku di dalam hati sambil merenung gambar kami berdua.

“Bisa tembus foto ini kalo direnung begini. Kenapa kamu senyum sendiri...?” Irfan kehairanan melihat aku senyum sendirian.
Aku menunjukkan gambar kami kepadanya, “cuba lihat, kayaknya aku lebih cakep deh,” kataku bergurau.

“Memang, kan aku udah bilang, kamu cakep, eh..taunya kamu terus-terusan bilang ngak cakep. Mana mau aku sama kamu kalo nggak cakep...?” Giliran dia pula menyakat aku.

“Tapi.....kalu lagi ngambek, emang nggak cakep....huh buruk banget....,” sambungnya lagi. Aku terus mencubit lengannya. Mengaduh dia kesakitan sambil menyambar tanganku.

“Sori, sori, sori...., maksudku, kalau ngambek lagi cakep.....” Irfan menarik tanganku yang dari tadinya dipegang, takut aku mencubitnya lagi. Tanganku lalu dikucupnya sambil ketawa dia. Aku tidak tahan melihat dia ketawa, aku ikut ketawa sama. Bahagianya aku bila bersamanya. Aku rasa sangat dimanjakan. Demi Tuhan, aku sangat mencintainya.

Aku merenungnya lagi.....lama sangat. Rasa mahu memeluknya erat, tidak mahu melepaskannya lagi.

“Sayang.....aku cinta kamu....sungguh mati aku sayang kamu, cinta kamu...aku janji akan sayang kamu sampai kapan pun,” ucapku perlahan, bimbang didengar orang lain, malu nanti.

“Aku pun sayang kamu sampai kapan pun Nur....percayalah sama aku. Kita bukan anak-anak remaja lagi, udah mula dewasa, ngak main-main.” Irfan pula menyakinkan aku. Wah...semalam di Gunung Bromo, sekarang di Borobudur pula kami memadu janji, sumpah setia, hebat tu. Aku tidak tahulah apa akan jadi kalau kami tidak dapat bersatu nanti. Hanya doa setiap saat moga-moga kami dijodohkan.

Turun dari Borobudur dengan semangat cinta yang semakin berkobar-kobar. Sesungguhnya takdir Tuhan menemukan aku dan Irfan bukan satu kebetulan, tetapi satu takdir. Itulah yang aku sematkan di dalam sanubariku.

Kami pulang ke hotel dan berkemas-kemas untuk pulang ke Jakarta. Besok pagi aku harus bersiap-siap untuk mendaftarkan mata kuliahku untuk semester dua. Kami pulang dengan semangat baru yang akan menghangatkan lagi kasih sayang kami berdua. Harapan aku dan Irfan sangat tinggi. Hanya Puncak, Bandung dan Jogja yang menjadi saksi akan cinta dan kasih sayang kami berdua.

Dalam perjalanan balik, kami singah di Puncak, makan di rumah makan Rindu Alam. Selepas makan, kami membeli ole-oleh untuk teman-teman kami di Jakarta. Aku lebih banyak membeli buah-buahan segar. Aku memang suka makan buah, ada epal, limau atau mereka panggil jeruk, salak dan juga karet. Karetnya manis, sedap dimakan begitu saja, apa lagi yang kecil-kecil, aku panggil ‘baby carrot.’

“Heh...kayak kelinci...,” ejek Irfan sambil mentertawakan aku ketika melihat aku makan karet macam arnab. Sekali lagi aku mencubit lengannya.
Kemudiannya kami singgah di villa Irfan sekejap. Kata Irfan dia mahu mengambil barangnya yang ketinggalan. Aku keluar juga bersalaman dengan Sirna. Kelihatan Irfan dan Tukiman mengusung sesuatu yang besarnya lebih kurang dua meter kali setengah meter, berbalut cantik.

“Apaan ni Fan...?” Aku ingin tahu isinya. Irfan tersenyum sambil menjawab, “pesanan orang,” katanya. Aku hanya diam. Kami melambaikan tangan kepada Sirna dan Tukiman.
Kami meneruskan perjalanan kami ke Jakarta dengan tenang. Tidak perlu tergopoh gapah.

“Kamu tidur aja Nur kalo ngantuk, besok mau ke kampus. Aku ngak daftar besok, nanti-nanti aja, Cuma mahu daftar skripsi aja....kapan-kapan pun bisa,” maklum Irfan.

“Trus, besok kamu ngak ke kampus, ngak bisa ketemu kamu? Aduh...ngak enak dong..” Aku rasa tidak seronok tanpa Irfan di sisi. Betul. Lalu bagaimana kalau nanti tahun depan Irfan ke US, aku akan tinggal sendiri di sini.

“Nanti sore aku jemput kamu, jam 5, kita jalan-jalan dan makan-makan,” pujuk Irfan. Aku mengangguk setuju.

Kami sampai di Depok hampir jam satu pagi. Irfan mengangkat beg dan barang-barangku keluar dari bonet. Dia juga mengeluarkan barang yang dibungkus cantik tadi bersama-sama.

“Untukmu sayang......terima kasih temanin aku.” Irfan menghulurkan bungkusan itu kepadaku.

“Apa ini?” Tanyaku terkejut. Irfan hanya tersenyum dan meminta aku membukanya nanti bila sudah sampai di bilikku.

Irfan menolong aku mengangkat barang ke kostku. Suasana sunyi sepi, semua teman-temanku sudah tidur. Irfan pulang selepas memastikan aku selamat sampai. Aku melambaikan tanganku kepadanya. Aku mandi. Solat. Semoga Irfan selamat sampai di Pondok Indah. Aku akhirnya tertidur dengan nyenyaknya.

Nor Aizan Ab. Halim, Bandar Baru Bangi, 20 Disember 2011.

No comments:

Post a Comment