Monday 12 December 2011

Nostalgia Di Kampus Depok – Siri 27 – Nor Aizan Ab Halim

Indahnya Puncak, Bandung, Dan Jogjakarta
Pagi-pagi lagi sudah bangun. Selepas solat tadi aku sudah sedia mengambil sarapan, secawan nescafe classic yang kubawa khusus dari Malaysia, dua keping roti disapu keju dengan serunding daging mak, kutabur di atasnya. Boleh tahan juga sedapnya walaupun makan sendirian. Cukuplah untuk mengalas perut. Nanti makan lagi, bersarapan dengan Irfan. Aku bersiap-siap untuk menemani Irfan ke Puncak, Bandung dan Jogjakarta. Tiga tempat yang selama ini hanya kudengar saja orang bercerita tentang keindahan dan keistimewaannya. Tidak sabar rasanya untuk mengunjungi tempat-tempat ini. Lebih menyeronokkan lagi dapat pergi dengan kekasih hati, pengarang jantung.

Kata mereka, Puncak, suhunya nyaman, macam Cameron Highlands atau Genting di Malaysia. Di sana kita boleh nampak kebun teh, kebun sayur dan kebun buah-buahan yang sesuai tumbuh dengan suhu yang sederhana sejuk seperti kobis, buah anggur, strawberi, apel dan sebagainya. Kebun bunga yang berwarna warni seperti ros juga akan menambah lagi kecantikan kawasan Puncak. Itu khabar angin atau cerita-cerita dari kawan-kawan yang pernah ke sanalah. Kata mereka, lukisan tangan bersaiz besar, sesuai untuk dinding, banyak dan boleh dibeli dengan harga yang sangat murah, lebih kurang tiga ribu hingga tujuh ribu rupiah atau lima hingga lima belas ringgit sahaja harganya. Aku pengemar lukisan warna air atau minyak. Tidak sabar untuk kuborong lukisan-lukisan tersebut. Betul atau tidak apa yang diceritakan mereka, dapatlah aku pastikan hari ini, bila sudah sampai ke destinasinya.

Bandung pula cuacanya tidak terlalu panas kata mereka. Banyak juga tempat-tempat menarik di Bandung. Di Bandung ada banyak dijual barang-barang kulit. Aku akan ajak Irfan ke Cibaduyut untuk mendapatkan sepatu buatan tangan dan beg tangan dari kulit. Berbagai bentuk yang menarik boleh didapati di sini. Paling menarik hati dan tidak sabar rasanya aku hendak ke Jogjakarta. Banyak peninggalan sejarah di daerah ini. Tunggulah aku akan sampai juga nanti. Aku rasa aku akan minta Irfan lebih banyak habiskan masa di Jogja.

Terbayang cerita tentang Tangkuban Perahu dan Gunung Bromo, yang sangat cantik pemandangannya. Kawasan bekas gunung berapi meletus ini sangat menarik rupanya, hasil dari aliran lahar letusan gunung berapi dulu, meninggalkan kesan yang indah dan menggamit ramai pengunjung. Candi Borobudor salah satu dari keajaiban dunia, dan beberapa tempat yang lain juga terkenal di kalangan para pelancong dan selalu bermain di bibir para pengunjung ke destinasi ini. Aku juga teringin sekali makan duduk bersila, disebut lesehan, bersama kekasih hatiku di jalan Malioboro, dengan iringan muzik dan nyanyian merdu pengamen atau penyanyi jalanan. Aduh romantiknya. Aku mahu cari warung lesehan yang cahaya lampunya samar-samar sahaja biar lebih romantik. Atau kalau mungkin hanya cahaya lampu pelita sahaja yang menemani kami berdua, mengingatkan zaman dulu-dulu waktu di kampung nenek, yang belum ada elektrik. Adoi....seronoknya jika aku dapat menikmati suasana ini bernostalgia bersama buah hatiku. Huh...sudah jauh betul angan-anganku bersama Irfan. Tersenyum sendirian aku.

“Mee ayam, enak...mee ayam enak, murah meriah....!!!” Tiba-tiba kedengaran suara nyaring, bapak yang menjaja mee ayam melewati depan rumahku. Biasanya kalau kuliah lambat atau hari minggu, kami atau lebih tepatnya aku sangat suka mee ayam Pak Maman. Sedap, tapi dengan syarat jangan ternampak kepala ayam yang direbus bersama di dalam kuahnya. Seleraku akan hilang serta merta. Pak Maman sangat memahami aku sejak kali ke tiga aku berlanggan mee dengannya, dia memasukkan sekali kepala ayam yang sangat mengerikan itu ke dalam mee yang kubeli, terus aku termuntah, langsung tidak dapat makan hari itu. Sebulan kemudian barulah aku dapat melupakan peristiwa itu dan mampu menelan semula mee ayamnya yang sangat sedap. Mungkin sebab kepala dan kaki ayam tersebut agaknya yang menambah keenakannya...hehe... kelakar juga bila dikenangkan.

Rumah kostku sepi. Kawan-kawan belum bangun ke? Atau sudah keluar ke mana-mana mereka ni? Kadang-kadang keluar macam tu saja tanpa memaklumkan kepada aku. Hemm...seolah-olah aku tidak wujud dibuatnya. Tak apalah, manusia ni bermacam-macam bentuk dan corak sikapnya. Aku memang tidak pandai mengambil hati orang agaknya. Kadang-kadang rasa susah sangat untuk menyesuaikan diri dengan mereka.

Rumah sebelahpun sunyi tidak kedengaran suara Lukman yang biasanya jadi pembuka hari di pagi hari begini, semua nama kami dijerit atau dipanggilnya hampir setiap pagi. Mungkin itulah caranya untuk menghilangkan sunyi atau kerinduan kepada ahli keluarga di kampung halaman. Menurutnya, adik beradiknya ramai, jadi suasana rumah akan selalu bising dan meriah. Mungkin itulah sebabnya dia selalu mesra dan suka bercakap, sudah terbiasa di rumahnya yang ramai.

Aku telah memaklumkan kepada Lukman yang aku akan ke Jogja bersama famili Ineng. Berbohonglah pulak aku, tapi nak buat macamana, terpaksa demi untuk kebaikan aku dan Irfan. Dengan Mak, aku sudah memaklumkan melalui telefon hari Isnin lepas ketika berbelanja di Golden Truly. Mak hanya mengiakan saja, jadi aku tidaklah rasa bersalah sangat ikut Irfan kerana mak sudah tahu dan mengizinkanku.

Jam sudah menunjukkan pukul 8.50 pagi. Aku berjalan keluar menuju jalan Margondaraya untuk menunggu Irfan, sambil membimbit sebuah beg hitam kecil muatan pakaian empat hari. Janjinya jam 9 pagi kami akan bertolak ke destinasi kami. Kurang lima minit ke pukul 10, Irfan sudah muncul dengan kereta Toyota Camrynya. Ehmm...selalu menepati masa. Tidak sempat hati `sebel’ menunggu. Kalau dulu dengan Ari aku selalu kena menunggu, aku yang akan sampai dahulu. Nasib baiklah Ari jenis yang tahu meminta maaf, sedar kesalahan membuat hatiku yang mendidih jadi sejuk semula. Huh, tak habis-habis aku membanding-banding Irfan dengan Ari, mungkin sedang menjalani proses peralihan untuk menggantikan nama Ari yang terpahat kukuh di hati dengan nama Irfan yang baru menempatkan diri, melangkahkan kakinya ke lubuk hatiku. Aduh.....susah juga.

“Hai sayang....udah lama nunggu?” Irfan berhenti betul-betul di hadapanku. Senyuman paginya segar sekali. Tidak pernah `moody’ dia ni. Tapi tak taulah kalau dia jenis yang pandai kontrol `macho’, nampak ‘cool’ je kalau di depanku, jangan-jangan bila di belakangku `moody’ habis, atau garang macam singa, pantang salah sikit akan mengamuk, penampar naik ke muka atau sepak terajang jadi permainan harian. Hei.....seram aku bila memikirkan kemungkinan keadaan macam ni. Macam dalam cerita-cerita selalu ada aksi-aksi begitu dan kawan-kawan selalu bercerita tentang isteri didera. Nauzubillah, jauhi aku dari situasi begini. Jika ternyata Irfan juga tergolong dalam golongan ini, Engkau jauhilah dia dariku, ya Allah, aku redha, walaupun aku sangat menyayanginya.

“Nur, kok bengong, masuk dulu nanti sambung ngelamunnya dalam mobil.” Irfan mengejutkan aku dari lamunan seketika. Aku hanya mampu tersenyum menutup rasa malu. Beg pakaian aku telahpun dimasukkan ke dalama bonet keretanya, tidak sedar aku kerana sibuk melayan perasaan sendiri tadi. Aku menempatkan diriku dalam posisi yang selesa di samping jejakaku untuk menempuh perjalanan yang sangat jauh sekali aku jangkakan. Maklum belum pernah sampai ke sana, tidak dapat mengagak jarak masa sebenar. Suka ada, takut pun ada, sama banyak.

“Ok sayang, udah baca doa perjalanan, boleh kita bergerak sekarang?” Irfan sengaja menyedarkan aku supaya berdoa kerana dia melihat aku masih duduk seperti orang ‘mamai’, lain dari kebiasaan, duduk saja ke kereta, aku akan terus berdoa. Hari ini diam saja. Aku terus mengangkat tangan dan berdoa sekadarnya.

“Nur, kenapa kamu kok diam begini...ngak jadi pergi nih, takut ya?” Irfan menduga fikiranku sambil tangannya mencuit daguku, yang katanya sangat cantik dan sangat disenanginya. Maklum, masa masih suka, semuanya indah. Kalau sudah tak suka, dagu pun dilihat macam siku. Aku senyum sambil menganggukkan kepalaku, “takut dikit, kan jauh.”

“Jangan khawatirlah, kan aku ada bersamamu, mudah-mudahan semuanya mulus, kan udah doa tadi.” Irfan terus menyakinkan aku dalam usaha untuk menceriakan aku.
Aku mengangguk lagi sambil senyum padanya, “ya...begitu dong, kan manis senyum dipagi hari begini, moga-moga dengan senyummu perjalanan kita ceria dan lancar.” Jarinya menyelak rambutku yang mula menutup mata. Akupun sudah rimas sebenarnya dengan rambut yang sudah mula panjang, namun tidak sempat untuk memotongnya. Dulu waktu sekolah suka rambut panjang ke paras punggung, tapi bila putus cinta dengan Ari, aku terus memotongnya pendek, ‘layer,’ buang duka kata Liza sahabatku. Juga sebagai satu cara protes kepada Ari yang sukakan rambutku disimpan panjang.

“Thanks....” Tiba-tiba sahaja aku melontarkan kata terima kasih kepada Irfan.
“Untuk apa sayang?” Irfan pula rasa pelik.

“Sayang sama aku, ajak aku jalan-jalan dan sangat baik sama aku, senang banget.”

“Pasti dong, kan kamu pacarku, pasti aku sayang kamu sama seperti sayangku pada diriku sendiri. Kamu senang aku juga senang, kamu nangis, tapi aku ngak nangis lho karena aku ngak suka nangis, tapi aku akan berduka sama kamu. So, kamu harus happy selalu supaya kita ceria bersama, boleh? Kalau ada apa-apa yang gue lakukan nyakitin kamu, kamu harus bilang, jangan diam aja?” Kata-kata yang pastinya sangat menusuk ke kalbuku, jadi sebak. Rasanya mahu memeluk Irfan kerana kasihku makin mendalam padanya.

Tidak dapat menahan air mata senduku dengan kata-kata Irfan sebentar tadi. Memang air mata tidak dapat ditahan-tahan lagi, terus bercucuran keluar. Irfan jadi terkejut.

“Lho, kok kamu jadi emosi begini....tenang sayang, atau ada apa sebenarnya kamu, bisa nangis begini?” Kesian Irfan, jadi panik dia melihat aku buat pertama kalinya menangis di depannya, tanpa sebab yang jelas. Sebelum ini hanya ketawa saja bila bersamanya, Dia berhentikan keretanya. Menyapu air mataku, memaut bahuku sambil membelai rambutku.

“Sori Fan, ngak niat bikin kamu panik begini, tiba-tiba saja aku jadi sedih karena gembira sekali dengan apa yang kamu lakukan padaku, aku rasa sangat disayangi, terima kasih Fan.” Irfan tersenyum memandang aku. Dia meghembus nafas leganya mendengar pengakuanku.

“Benar kamu akan sayang aku sampai aku mati?” Tanyaku sambil merenung dalam ke matanya. Teringat Ari yang janjinya sama tetapi tidak ditunaikan.

“Iya sayang...aku udah janji sama kamu, sama mamamu, sama Tuhan jugak. Aku ngak pernah sayang cewek lain sama seperti aku sayang kamu, percayalah sama aku.”
Akuinya. Aku sepatutnya pasrah saja, janji memang mudah, untuk menunaikannya yang payah. Ari dulu pun janji begitu. Yang penting aku lalui sajalah perjalanan hidupku sekarang dengan janjiku pada diriku sendiri, aku akan jaga kehormatan diriku, walau apapun terjadi. Mudah-mudahan Allah melindungiku dari gelora jiwa muda aku dan Irfan. Irfan menggenggam tanganku mencium tanganku sambil matanya pejam, persis seperti sedang berdoa.

“Nur, aku pinta kamu juga seperti aku, akan sayang aku sampai akhir usiaku seperti kamu sayang dirimu sendiri, boleh.....?” Tiba-tiba dia pula yang bersuara dengan suara yang sebak sambil merenung aku. Aku mengangguk. Sekali lagi dia memegang daguku lembut, “so sweet darling,” katanya perlahan.

“Boleh kita jalan sekarang...?” Tanyanya dengan senyum lebar. Aku mengangguk juga membalas senyumannya.

“Ya, gitu dong....kan manis dan happy mau jalan jauh.” Irfan sudah memberi tumpuan kepada perjalanan kami.

“Pasti kamu lapar kan....? Nanti kita sarapan di Pasar Minggu.” Aku hanya mengangguk setuju. Selesai sarapan kami meneruskan perjalanan ke Puncak. Beberapa jam sahaja kami sudah sampai ke kawasan tanah rata di Puncak. Wow....sejuk sekali rasanya. Kabus kelihatan berkumpulan di sana sini, menunjukkan suhunya sangat sejuk. Cuaca pula redup, hari seperti mahu hujan. Menurut Irfan, memang cuaca selalu macam ini, ‘adem’.

Wah, nyaman sungguh rasanya. Kenyamanan yang bukan saja pada suhu dan cuaca tetapi juga kerana pengapitku ada bersama. Pegangan tangannya yang tidak terlepaskan dari keluar kereta tadi membantu menghangatkan suhu badanku. Bahagia sekali rasanya. Pertama kali dalam hidup merasakan diri sangat disayangi, dilindungi dan dimanjakan. Terima kasih Tuhan menemukan aku dengan dia, buah hatiku yang memiliki segala-galanya, sangat tinggi budi pekertinya, sempurnanya dia sebagai seorang lelaki bakal suamiku. Pada awal dulu kelihatan sangat kekok dia untuk memperlakukan aku begini, aku pun sama, terasa benar dipaksakan, tetapi sekarang sudah serasi sekali, malah kami sudah menerimanya sebagai satu perluahan dari rasa sayang kami berdua. Kalau ini satu dosa mudah-mudahan Allah mengampuni kami yang tidak dapat mengawal diri diselubungi kasih sayang.

Irfan terus memimpin tanganku ke arah deretan dagangan di kawasan ini. Jauh juga jaraknya. Sebelum sampai ke tempat tujuan, aku menarik tangan Irfan, mengajaknya menghadap ke arah cerun atau lembah sebelah kiri. Cantik sungguh pemandangannya. Pokok yang sudah semakin berkurang daunnya, macam musim luruh, kelihatan cantik sekali. Diindahkan lagi dengan gumpalan kabus disekelilingnya.

“Sungguh besar kuasa Tuhan mencipta semua ini,” kataku sambil memandang Irfan. Irfan menganggukkan kepalanya setuju dengan kataku.

“Tetapi lebih besar kuasa Tuhan menemukan dan menciptakan kamu untukku Nur.” Kata-kata Irfan yang sangat indah dipendengaranku. Dia melepaskan genggaman tanganku lalu memeluk pinggangku dan mencium rambutku.

“Amboi....awas tanganmu Fan.” Aku menegur Irfan yang aku rasakan sudah semakin berani nampaknya.

“Alah....sikit saja la sayang,” balasnya dalam lenggok Malaysia. Aku ikut ketawa geli hati dengan gaya melucunya si Irfan sambil perlahan-lahan aku meleraikan pelukan tangannya di pinggangku, tidak selesa dan tidak suka, tetapi tidak mahu Irfan tersinggung.

Irfan akur. Dia mengenggam tanganku semula. Kami meneruskan matlamat untuk melihat barangan yang dijual di sini. Sangat tergoda aku melihat barangan hiasan yang dijual berbagai-bagai jenis dan bentuk. Dari sekecil-kecil barangan sampailah sebesar-besarnya. Sungguh pandai warga Indonesia merekacipta pelbagai barangan kraf tangan yang menarik dan boleh dijual dengan harga yang murah. Rasa macam nak beli semuanya. Cantik-cantik belaka.

Beberapa jenis buah-buahan aku beli seperti apel, salak pondoh yang buahnya kecil dan manis sekali. Ada apel manalagi yang buahnya kecil tetapi sangat rangup. Kalau di Golden Truly kedua-dua jenis buah ini lebih mahal. Di sini dengan Rp2000 aku sudah memiliki satu beg plastik, tidak tahu berapa kilo tetapi dikira satu longgokan. Kami juga membeli buah anggur, jeruk dan buah strawberi. Semua ini untuk bekalan dalam perjalanan kami nanti. Untuk ole-ole, kami akan singgah lagi sewaktu pulang nanti, itu janji `cowokku’ ini. Kami terus mencari penjual lukisan.

Aku memilih lukisan cat minyak. Satu demi satu aku ambil, tanpa kusedar sudah 30 keping semuanya. Hati mahu lagi, tapi rasanya sudah terlalu banyak. Cantik semuanya, tidak tahu mahu pilih yang mana untuk kurangkan bilangan dari tigapuluh. Ada gambar pemandangan dan jambangan bunga. Paling aku suka lukisan sekuntum bunga mawar merah yang hidup sekali bentuk dan warnanya. Sayangnya Irfan sudah terlebih dahulu memilihnya dan terus membayar. Sudah tidak ada lagi penduanya lukisan itu. Kesal rasa hati kerana tidak dapat memilikinya. Aku merayu meminta dari Irfan tapi dia menolak, tidak diberinya. Sampai hati.

“Nur, kamu udah punya banyak tuh, aku mau satu aja yang ini, boleh kan....,” katanya, mudah sekali menolak tanpa mempedulikan perasaanku. Sedih rasa hati. Tapi takkanlah nak bermasam muka untuk sekeping lukisan ini pula.

“Ngambek ye sayang?” Irfan sengaja mengusikku setelah melihat aku berdiam diri dan mungkin ada gambaran kesal di wajahku. Aku menggelengkan kepala menafikan, walaupun sebenarnya ada rasa kesal dihati tetapi kututupi dengan senyuman dibuat-buat. Ok-lah tu masih boleh senyum walaupun pura-pura.

Aku mengajaknya mencari di tempat yang lain, tetapi ternyata lukisan itu hanya ada satu itu sahaja. Gambar ros print adalah tetapi tidak secantik ros lukisan tangan tadi. Puas kami mencari di mana-mana. Irfan membeli sekeping lagi lukisan gambar air terjun, cantik sekali, hidup kelihatan terjunan air dari kawasan tebing tinggi itu. Aku rasa dapat bayangan air terjun itu jatuh ke bawah seperti ada air betul-betul. Eh...imaginasiku atau berhantu lukisan ini. Aku tertawa kecil.

Terkejut Irfan melihat aku yang ketawa tiba-tiba. Apabila aku menceritakan apa yang aku nampak, dia juga ikut ketawa sambil melakukan hal yang sama, memerhati lukisan itu dan ketawa lebih kuat kerana dia juga membayangkan hal yang sama. Rupa-rupanya sesuatu yang tiada kalau diimaginasikan akan jadi seperti ada. Itulah kuasa imaginasi manusia, agaknya hantu-hantu yang selalu diceritakan wujud itu juga adalah hasil dari imaginasi seperti ini. Lucu juga tu.

Tiba-tiba hujan gerimis mula turun. Kelam kabut semua pengunjung dan penjual berlari menyelamatkan diri dari ditimpa hujan, yang walaupun kecil titisannya tetapi cukup untuk membasahkan pakaian. Irfan membuka jaket kulitnya untuk menutup kepalaku dan kepalanya. Kami berlari-lari anak menuju ke kereta Irfan yang lumayan jauhnya. Titisan hujan yang seperti berkabus itu sangat cantik kelihatannya. Baru pertama kali melihat suasana seperti ini, sungguh terkesima. Dulu beberapa kali ke Genting Highland dan Cameron Highlands, tidak pernah terserempak dengan suasana indah sebegini, ditambah lagi dengan kehadiran Irfan, jadi lebih indah dan romantis......hmmm asyiknya.

Cuaca semakin dingin. Badanku sudah menggigil, tidak tahan sejuk, apalagi dengan pakaian kami sudah lembab dari pinggang hingga ke kaki. Nasib baik aku dan Irfan sudah berada di dalam kereta ketika hujan turun semakin lebat. Nampaknya rancangan Irfan untuk terus ke kebun teh bapanya bertemu pengurus ladang tidak jadi. Dia mengambil keputusan terus ke villanya dahulu, mandi dan ganti pakaian, makan tengahari dan petang barulah ke kebun, jika hujan sudah berhenti. Mungkin juga rencana untuk terus ke Bandung hari ini terpaksa ditunda ke besok hari kerana kemungkinan urusan di ladang tehnya tidak akan selesai hari ini juga, disebabkan hujan turun.

Kami sudah sampai di villanya, yang tidak jauh dari pusat berbelanja tadi. Villa yang dicat warna hitam putih itu betul-betul mengingatkan aku kepada rumah-rumah binaan Inggeris di Bukit Tinggi, Genting Highlands dan Cameron Highlands. Pengaruh penjajah sangat terserlah kelihatan di situ. Kalau di Malaysia, rumah-rumah ini dipengaruhi senibina Inggeris kerana mereka, tuan punya ladang ini dulunya orang Inggeris, yang membina rumah-rumah di ladang mereka. Begitu juga di Indonesia, khususnya di Puncak ini, dulunya dijajah Belanda, maka hasilnya banyak bangunan dipengaruhi senibina Belanda.

Wow... cantik sekali banglo milik keluarga Irfan. Bahagian atas dibina beranda yang sangat luas, siap dengan tiga ‘set meja teh’ untuk keluarga mereka berehat sambil minum petang atau kudapan di waktu malam. Di halaman rumah dan kawasan sekelilingnya terjaga rapi dengan tanaman hiasan, pokok bunga yang berwarna-warni dan bonsai, dari pelbagai spesis pokok yang aku sendiri tidak tahu namanya. Hanya satu yang kutahu namanya, kalau di Malaysia aku sebut pokok sinai, memang cantik dibuat bonsai.

Banglo ini dijaga oleh seorang tukang kebun dan pembantu rumah suami isteri yang dibawa dari kampung ibunya di Semarang. Sangat setia mereka ini, yang sudahpun mempunyai sepasang anak, kelahiran Puncak, berusia empat dan enam tahun, berarti sudah lapan tahun lamanya Tukiman dan isterinya Sirna berkhidmat untuk keluarga Irfan. Malah, Puncak sudah menjadi kampung halaman mereka, jarang sekali pulang ke Semarang, sangat ‘betah’ di banglo ini, seolah-olah rumah mereka sendiri kerana tuan empunya villa jarang berkunjung. Keluarga Irfan memberi gaji dan menyara hidup keluarga empat orang ini sambil mereka menjaga banglo yang jarang-jarang sekali dikunjungi keluarga Irfan. Kalau dulu sebelum bapanya berkhidmat keluar negara, banglo ini sering dikunjungi sekeluarga bersama teman-teman pada hujung minggu.

Kedua-dua penjaga banglo atau Irfan lebih senang memanggilnya Villa Budi, sangat ramah dan kelihatannya baik sekali. Mereka menyambutku dengan penuh rasa hormat, maklum, aku tetamunya Den Mas, aku tidak tahu maksudnya, bila kutanya Irfan, dia hanya gelak besar tetapi tidak menjawab pertanyaanku. Tak apa, nanti aku tanyakan si Sirna, apa maksudnya Den Mas itu, pelik bunyinya, tapi macam panggilan atau nama dalam hikayat-hikayat lama seperti Merong Mahawangsa dan sebagainya tu.

Aku terus dibawa ke bilikku oleh Sirna. Aku terus mandi dan syampu rambutku. Kalau kubiarkan kelamaan, aku mudah terkena selsema atau sakit kepala. Segar dan lega rasanya setelah mandi, berganti pakaian, solat dan rehatkan badan di perbaringan seketika. Sedang aku seronok melayan diri, pintu diketuk, kedengaran suara Sirna memanggilku lembut.

“Mbak Nur, Den Mas udah ngajak makan, udah telat nih, nanti masuk angin....!” Nah, itu ayat klise...masuk angin kalau lambat makan, apa lagi kehujanan. Kepercayaan atau kejadian begini yang selalu disebutkan orang Melayu Malaysia atau Indonesia. Hanya dokter yang tahu kebenaran ini agaknya.

Aku keluar dengan senyuman sambil mengucapkan terima kasih kepada Sirna. Irfan sudah siap menunggu di meja makan dengan gaya seorang Pangeran, lalu aku melawak,
“wah...Den Mas udah menunggu, ampun patik telat....,” ujarku sambil ketawa terkekek-kekek. Irfan ikut sama ketawa, tetapi kelihatan mukanya merah padam, malu agaknya disindir.

“Awas loe Nur, ngeledek gue ya....,” balas Irfan sambil bangun mengejar aku keliling meja makan. Sirna dan Tukiman yang sedang membawa minuman ikut ketawa melihat perangai keanak-anakan aku dan Irfan.

“Udah Fan, malu sama Sirna dan Tukiman,” pintaku mengaku kalah. Sebenarnya aku sudah kepenatan, setelah beraksi macam budak-budak. Seronok juga, mungkin kalau Sirna dan Tukiman tiada di situ, adegan kejar mengejar ini akan berterusan...hehe.
Setelah duduk bertenang, aku dan Irfan memulakan santapan kami. Kegemaranku. Sayur asem, di dalamnya ada jagung manis, kacang panjang, labu air, buah belinjo, kulit belinjo, dan kacang tanah, sedapnya, sangat menyelerakan. Ada juga kulit belinjo digoreng pedas bersama ikan bilis kecil dan kacang tanah goreng di dalamnya. Ayam goreng pun ada. Seperti biasa, tauhu dan tempe goreng juga tersedia. Walaupun lauknya hanya empat jenis, dan nampaknya ringkas sahaja, tetapi cukup untuk memancing seleraku dan Irfan. Kami makan dengan berselera sekali, apalagi dalam cuaca sejuk begini. Sangat pandai Sirna memasak. Sayur asam pedasnya sangat sedap, ada rasa manis, masin, masam dan pedasnya yang cukup. Tidak malu untukku tambah nasi.

“Badan kurus tapi makan banyak,” perli Irfan. Aku hanya tersengih sambil menjelirkan lidahku.

Hujan sudah berhenti. Irfan mengajakku ke kebun tehnya yang luas melaut. Cantiknya pemandangan. Memang konglemerat bapanya, beratus ekar luasnya kebun teh ini, bukan mudah menjadi pemilik kebun seluas ini. Ketika aku bertanya berapa keluasan kebun teh bapanya, Irfan hanya tersenyum, “ada lah dikit, ngak banyak kok Nur,” jawabnya tenang.

Menurutnya, kebun ini adalah warisan dari datuknya yang keturunan keraton Jokjakarta. Bapanya anak tunggal, jadi semua harta datuknya menjadi milik bapanya setelah datuknya meninggal. Ohh....keturunan raja-rajalah tu, patutlah kaya betul, kata hatiku. Itulah juga sebabnya kenapa Sirna memanggil Irfan Den Mas singkatan Raden Mas untuk golongan raja atau bangsawan Jawa zaman dahulu, agaknya. Irfan tidak banyak bercerita tentang kekayaan keluarganya. Mungkin dengan cara mengajak aku mengikutinya berjalan sambil bekerja macam ini boleh memperkenalkan aku dengan dia dan keluarganya lebih dekat. Sebenarnya, apa yang dimiliki keluarganya bukan perkara penting bagiku, yang penting adalah Irfan dan keluarganya. Kasih sayang Irfan dan penerimaan keluarganya sangat penting bagiku. Kalaupun Irfan orang susah pun aku terima kerana akupun bukannya orang senang dan bukan itu yang kucari. Aku mencari kebahagiaan yang penuh dengan kasih sayang, yang selama ini jauh dariku. Kalau mereka menerima aku, akan kutadahkan tapak tanganku menyambutnya. Bahagia sangat rasanya.

Irfan sudah selesai berurusan dengan pengurus ladang dan berjumpa dengan mandur-mandur ladangnya, ketika itulah aku sibukkan diri meninjau kawasan ladang. Aku biarkan Irfan menyelesaikan urusannya. Kemudiannya Irfan memanggilku bergambar di sekitar ladang. Kenang-kenangan perjalanan pertama kami bersama menuju bahagia. Insyallah. Ladang ini letaknya di belakang villa, melebar dan memanjang ke belakang, seluas mata memandang. Kalau waktu musim memetik daun teh, Sirna dan Tukiman ikut sama ‘panen’, dapat menambah pendapatan mereka. Ketika semua urusannya selesai, hari sudah senja. Jelaslah, kami akan ke Bandung besok pagi, pasti tidak sempat bertolak sekarang. Irfan tidak suka bergerak waktu malam menuruni kawasan perbukitan itu, bahaya katanya.

Malam hari cuaca makin sejuk. Selepas makan malam, Irfan mengajakku keluar berjalan-jalan di sekitar Puncak. Tetapi ternyata, waktu malam, tidaklah sehangat di kota, sunyi sepi terasa. Sayu rasa hati. Macam-macam terfikir di mindaku. Hanya kami berdua berjalan-jalan dan berhenti di tepi jalan memandang jauh ke kebun teh, yang kelihatan hanyalah lampu atau nyalaan api dari rumah pekerja yang dbina di tengah-tengah dan di tepi-tepi ladang. Sangat rasa tenang untuk berehat di sini, apalagi untuk memadu kasih, berpacaran sesuai sangat, tetapi bagiku, untuk tinggal di sini, aku rasa tidak sesuai dengan jiwaku.

Jam sudah menunjukkan hampir pukul 12 malam. Irfan mengajakku pulang. Aku rasa sejuk yang mencengkam ke tulang sum-sum, sangat melemahkan aku. Memang tidak tahan sejuk aku, mungkin kurus sangat dengan beratku 40 kilogram, tidak cukup lemak untuk memberi haba agaknya.

Selepas Sirna menyajikan kopi panas, kami minum sambil menonton televisyen melalui pancaran parabola, tetapi siarannya tiada yang menarik. Matapun sudah mengantuk, aku dan Irfan menuju ke bilik masing-masing untuk merehatkan diri dan bersedia bertolak ke Bandung pagi-pagi besok. Kami masing-masing tidur dengan nyenyak dalam suhu sejuk, berbalutkan selimut yang tebal.

Nor Aizan Ab. Halim, Bandar Baru Bangi, 10 Disember 2011.

No comments:

Post a Comment