Sunday 27 November 2011

Nostalgia Di Kampus Depok – Siri 24 – Nor Aizan Ab Halim

Jakarta, Aku Datang Lagi
Aku dan Irfan berjalan beriringan menuju ke pesawat. Hati sangat tenang dan berbunga-bunga dengan kegembiraan dapat bersama dengan bakal pelindung hidupku. Aku dapat rasakan betapa selamatnya aku ketika bersama Irfan. Aku akan kuat semangat untuk mengatasi ujian pertama, keresahanku hendak melalui rasa gayat ketika pesawat naik dan turun nanti. Tidak suka gayat. Nasib baik ada Irfan bersamaku, dapatlah mengurangkan gayatku. Aku akan berbual-bual terus dengannya supaya dapat melupakan gayatku, hehe....

Sangat berbeza perjalananku ke Jakarta kali ini, penuh bermakna berbanding enam bulan dulu yang terasa kosong dan longlai walaupun ditemani kawan-kawan yang ramai di sekelilingku. Hadirnya Irfan bersama-sama kali ini sangat mengundang kegembiraanku.

Irfan meraih tangan kananku, mengenggam erat jari jemariku, seolah-olah tidak mahu melepaskan aku. Aku membiarkan sahaja Irfan memegang tanganku. Aku senang diperlakukan seperti itu sebenarnya. Amat terasa eratnya hubungan antara hati-hati kami, yang ketika ini sedang dilamun cinta rasanya.

Irfan yang pendiam lebih banyak melahirkan rasa sayangnya kepadaku dengan `body language’ tanpa banyak berkata-kata, dapat aku rasakan betapa mendalamnya rasa sayangnya kepadaku. Setiap kali dia merenungku selalu rasa tembus ke jantung dan hatiku, menyebabkan hatiku berdebar-debar tidak keruan. Senyum selalu terukir di bibirnya seperti salju menyejukkan hatiku. Raut wajahnya yang manis bersahaja, sangat menarik di mataku, amat menyenangkan mataku memandangnya. Tutur katanya yang sentiasa tersusun dan lembut seperti alunan irama musik keroncong atau jazz kesukaanku, sangat merdu di pendengaranku, hinggakan dapat meruntun segala kegundahan jiwaku. Huh....hanya Tuhan yang tahu betapa bahagianya rasa hatiku ketika ini atas kurniaanNya.

Perjalanan yang jauh dari balai berlepas ke pesawat tidak terasa penatnya, mungkin sebab tangan dipimpin Si Irfan, kalau sendirian mungkin penatnya berganda-ganda.....hehe... menggedik pula. Irfan kehairanan melihatku senyum sendirian.

“Kok senyum sendiri Nur?” Irfan melahirkan rasa hairannya dengan tingkahku. Aku hanya menggelengkan kepala sambil melebarkan senyumanku. Irfan terus merenungku sambil kaki melangkah masuk ke dalam pesawat yang akan membawa kami ke Jakarta. Aku memuncungkan bibirku beraksi seolah-olah mahu menciumnya. Irfan pun tertawa mesra melihat gelagatku.

Bahagianya rasa. Giliran aku pula menarik tangannya dan menggenggam erat tangan pria kesayanganku ketika ini. Hee...geramnya bila melihat dia merenung aku begitu. Rasanya dialah yang paling kacak, paling baik di dunia ini. Huh, dah sah lah aku sekarang angau dipanah asmaranya cinta si Irfan.

Kami menuju ke tempat duduk kami. Aku mengambil posisi di tepi tingkap. Terpaksalah Irfan duduk di tengah-tengah walaupun sepatutnya tiketku dikerusi tengah. Kebetulan di sebelahnya lelaki Mat Salleh separuh umur. Lega aku dapat duduk di tepi tingkap dan tiada gangguan orang yang tidak dikenali di sebelahku. Yang akan mengangguku hanyalah Irfanku. Tak apalah, malah lebih senang diganggunya. Makin berseri dan ceria hidupku jika Irfan yang pendiam ini akan mengangguku berterusan. Aduh, semakin kurenung wajahnya semakin sayang aku kepadanya. Mahu rasanya aku memeluk Irfan dalam bau wangian Polo kesukaanku, menusuk hidung dan jantungku, sekaligus menenangkan jiwaku.

“Kenapa sayang....?” Irfan mencuit pipiku ketika melihat aku termenung melayan perasaan sendiri. “Seram ketinggian ya?” Irfan terus bertanya melihat aku masih diam, hanya merenungnya. Aku mengangguk, “gayat,” jawabku perlahan, bimbang didengar orang lain, malu.

“Jangan takutlah, aku kan di sini. Akan hilangkan semua gayatmu sayang,” ujar Irfan sambil tangannya memeluk bahuku. Haruman Polonya makin menusuk hidungku. Tenang sekali perasaanku menghidu wangian ini, sekaligus mengurangkan gundah hati menghadapi gayat.

“Suka bau parfummu.” Jujur aku memujinya sambil aku merenung dalam ke wajah Irfan. Betul aku sudah sangat menyayanginya. Tiada lagi orang lain yang dapat merosakkan rasa sayangku padanya. Roslanpun rasanya tidak akan dapat menggantikan Irfan. Tuhan, lindungi dan restuilah hubungan kasih sayang kami ini. Cukuplah hanya satu ini. Kau tutuplah hati Roslan dan lelaki lain dari mencintai aku. Aku tidak lagi mahu keliru dalam menentukan pilihan teman hidupku. Aku menarik nafas dalam-dalam, menzahirkan rasa puas di dalam hatiku atas kurniaanNya kepadaku ketika ini. Janganlah aku diuji lagi, cukuplah Tuhan.

“Kenapa Nur, merenung aku begitu?” Irfan melontarkan pertanyaan yang juga mengejutkan aku dari lamunanku.

Aku menarik tangannya lalu aku menciumnya berulangkali, “aku sangat sayang kamu Fan.” Aku sendiri tidak menyangka akan melahirkan kata-kata seperti itu. Sumpah, aku tidak pernah mencium tangan dan mengungkapkan kata-kata ini kepada mana-mana lelakipun dalam hidup aku. Malah dengan Ari dulupun aku tidak pernah berkelakuan seperti ini. Memang aku sudah gila. Gila cinta atau inilah yang dikatakan angau agaknya.

Irfan senyum lebar. Dia mengambil tanganku dan menciumnya, “Nur, senang sekali aku mendengarnya. Kamu tau nggak, aku sudah lama mau dengar bibirmu melafazkan kata-kata ini, karena aku tidak pasti benar nggak kamu sayang aku apa nggak....hanya aku sendiri yang selalu bilang aku sayang kamu, kamu kok, nggak pernah bilang kamu sayang aku. Yah...ternyata hari ini aku sudah pasti, Nur aijan sayang sama aku.” Irfan meluahkan apa yang terpendam di hatinya selama ini agaknya. Setiap kali Irfan memanggil namaku Nur aijan, hati aku bagai digeletek geli, pelik bunyinya. Mungkin aku tidak suka mendengarnya.

Sekali lagi dia mencium tanganku lama sekali. Aku membiarkan saja, malah senang dia memperlakukan aku begitu kerana aku benar-benar yakin aku adalah miliknya dan dia adalah milikku, pilihanku, walaupun belum rasmi atau sah secara hukum. Aduh, lega rasa hati, sekali lagi aku menarik nafas dan menghembuskan perlahan-lahan, mengungkapkan rasa lega dan gembiraku dengan apa yang sedang kami lalui.

Tanpaku sedar, rupa-rupanya pesawat telah melepasi tempoh gayatku. Alhamdulillah. Aku dan Irfan sedang berdrama tadi ketika sepatutnya aku seram gayat rupa-rupanya digantikan mesra sayang oleh Irfan, haha, lucunya. Kapal terbang sudah di posisi terbang dengan tenang. Pramugari dan pramugara sedang sibuk menyiapkan hidangan makanan untuk penumpang.

Baguslah, perut pun sudah jadi lapar selepas berdrama tadi. Tapi Irfanku terus mengenggam tanganku tidak mahu dilepaskan, sehinggakan aku rasa tanganku mula kebas. Aku menarik tanganku perlahan-lahan mahu melepaskan dari genggaman Irfan. Irfan menggenggam makin kuat. Sengaja tidak mahu melepaskan tanganku. Kami sama-sama ketawa kecil.

“Sebentar, tanganku udah cape nih,” rayuku. Sekali lagi Irfan mencium tanganku, lalu melepaskan tanganku ketika pramugari manis yang cantik seperti Lydia Kandou menyapa kami untuk minuman jus nenas. Nasib baik aku diselamatkan oleh si Lydia Kandou tadi, kalau tidak tanganku akan kaku membeku dek aliran darah tersekat.

Pramugari kemudiannya terus menyediakan makanan untuk para penumpang yang memenuhi pesawat. Seperti biasa, ada nasi, macam nasi beriani dan daging masak rendang aku rasa. Tidak berapa jelas spesis menunya. Mungkin sudah dimodifikasi supaya mudah dibungkus dan sesuai untuk perjalanan jauh serta citarasa pelbagai bangsa, meyebabkan nasi beriani dan rendang ini tidak lagi seperti yang aslinya, agaknya lah. Apapun spesisnya, aku dan Irfan makan dengan seleranya makanan yang disediakan. Rupa-rupanya kasih-sayang tidak dapat membuatkan perut kenyang, hehe.....

Sekali lagi aku memandang Irfan lalu melemparkan senyuman kepadanya. Pramugari membawa surat khabar yang diminta Irfan. Mat Salleh di sebelah pun dapat juga surat khabar New Straits Time. Aku hanya menempel, menumpang membaca dengan Irfan, tiada berita menarik, malas membaca. Perut dah kenyang, mata mula kuyu. Nak melayan mata sementara Irfan leka menelusuri berita-berita di Surakhabar “The Star”, biarlah dia habis baca dulu. Aku melentukkan kepalaku ke bahu Irfan. Irfan membelai-belai kepalaku seketika. Semakin mengada-ngada aku ni rupa-rupanya. Mengambil kesempatan nak bermanja. Apa salahnya, dengan buah hati sendiri, bukannya orang lain. Hehe...aku terlena dengan senyum bahagia.

Lama rasanya aku terlena tadi, hampir sejam. Bila aku membuka mataku, rupa-rupanya Irfan juga terlentuk sama, bersandar di kepalaku. Ingatkan masih membaca dia. Tidak tahan, iri hati agaknya tengok aku tidur dengan lena. Lagipun, memang kami kepenatan beraktiviti berterusan sepanjang tiga hari lepas. Kalau tidak kuat stamina boleh demam rasanya. Kasihan dia. Aku merenung wajah Irfan yang kelihatan sangat tenang, lalu aku mengelus-elus pipi Irfan yang licin. Betul, aku betul-betul sayang dia. Aku membiarkan saja Irfan meneruskan mimpi indahnya.

Aku membelek-belek surat khabar. Bosan pula rasanya. Irfan belum terjaga. Rasa macam nak kejutkan dia. Aku meniup telinga Irfan perlahan-lahan. Irfan hanya bergerak-gerak memusingkan badannya, belum membuka matanya. Aku menarik hidung Irfan yang mancung perlahan-lahan. Irfan membuka matanya lalu menangkap tanganku. Kami sama-sama ketawa. Akhirnya aku dapat membangunkan Irfan. Nasib baiklah, di sebelah tu Mat Salleh, tidaklah dia pedulikan kami yang berperangai macam budak-budak. Kami menjenguk Mat Salleh di sebelah, rupa-rupanya dia pun tidur.

Adoi, pengumuman sudah dibuat, arahan memakai tali pinggang dan membetulkan tempat duduk kerana kapal terbang akan mendarat, gayat lagi. Irfan faham perasaanku. Dia mengenggam tanganku erat-erat. Senyum lagi padaku. Aku rasa sangat dimanjakan Irfan. Suka sangat.

“Tenanglah sayang, tarik nafas dalam-dalam, hembus pelan-pelan, agar lebih tenang ok....” Irfan cuba menenangkan aku dari rasa gayatku, sambil dia menepuk-nepuk tanganku perlahan. Dia bercerita macam-macam cerita lucu sepanjang dia di Australia dan di UI. Pandai juga bercerita yang boleh memancing aku ketawa terkekek-kekek. Aku memang kuat ketawa. Hampir separuh hidupku sehari-hari aku penuhi dengan ketawa. Kalau tak dapat kawan yang pandai membuat aku ketawa, rasa bosan dan tidak ceria hidupku ini.

Wow....sedar tak sedar pesawat kami sudah mendarat dengan selamatnya. Alhamdulillah. Semuanya berjalan dengan baik dan mengembirakan. Kami melangkah keluar dengan semangat Jakarta berbunga-bunga di hati. Genggaman erat tangan Irfan memimpin aku keluar dari dalam pesawat sampai ke balai ketibaan, membuatkan hatiku semakin dekat dan bertaut kukuh nama dan susuk tubuh pria bernama Irfan di hatiku. Semakin kental tekadku untuk bersama Irfan sampai ke hujung nyawaku. Ya Allah berilah keredhaanMu dalam melestarikan hubungan kami dengan melupakan semua kepedihanku dahulu.

Sambil berjalan keluar, masih sempat Irfan singgah di kedai bebas cukai. Dia memilih sebotol perfium yang disukainya untukku, Calven Klein “for women”, aku pun suka baunya. Dia mengambil dua botol, satu untukku dan satu lagi untuk kakaknya.

“Sama dong baunya nanti,” protesku dengan lembut. Akhirnya Irfan menukar Eternity untuk kakaknya setelah menyedari apa yang kukatakan itu ada benarnya. Manalah tahu kebetulan kami memakainya pada masa yang sama, ke tempat yang sama. Aku tersenyum bila memikirkan jika keadaan sedemikian berlaku. Tidak seronok jadinya.

Irfan kemudiannya mengambil teksi untuk membawa kami keluar dari bandaraya Soekarno-Hatta menuju ke Depok, kemudian ke rumah Irfan. Irfan menghantar aku sampai di tepi jalan Margondaraya. Aku menolak Irfan menghantarku ke kost. Aku tidak mahu rakan-rakan Malaysiaku tahu kehadiran Irfan dalam hidupku buat masa ini. Biarlah dulu, bila tiba masa yang sesuai nanti, pasti mereka akan tahu juga. Selepas memastikan aku akan selamat menuju ke kostku yang hanya beberapa meter sahaja dari jalan besar, Irfan bergerak ke rumahnya. Janjinya kami akan berjumpa di kampus besok pukul 10 pagi, sama-sama mengambil keputusan peperiksaan kami.

Ketika aku sampai di kost, kelihatan Faiz di depan kost bersama beberapa orang rakan Malaysia yang lain. Faiz duduk di atas motor kesayangannya. Riuh-rendah suara mereka melihat kemunculan aku. Faiz hanya diam, macam biasa lebih suka mendengar orang bercerita. Hanya bila soalan ditujukan kepadanya barulah dia akan bercakap. Kadang-kadang pelik juga bila melihat Faiz, nampak macam sangat menebal rasa rendah dirinya. Entahlah, belum betul-betul kenal dia sebenarnya.

Memang begitulah keadaan kami yang tinggal berjauhan dari keluarga, akan merasa sangat dekat sesama kami, macam adik beradik. Gembira mereka melihat aku seolah-olah sangat merindui ketiadaanku. Memang betullah, sebulan tanpa aku, terasa rindu agaknya. Bukannya ramai kami yang tinggal di greenvilla ni, hanya lima orang anak Malaysia, yang lainnya adalah anak-anak Indonesia dari Palembang dan Riau.

“Salam dari orang Malaysia untuk semua.” Aku membalas jeritan gembira rakan-rakan melihat kemunculanku. Aku masuk ke dalam rumah. Keluar semula dengan ole-ole dari Malaysia. Keropok leko dan keropok keping. Ada juga roti canai yang kubawa khusus untuk kawan-kawan untuk menghilangkan rindu mereka kepada roti canai dan tanah air. Ketika berhenti makan di Bangsar, aku sempat membeli dua puluh keping roti canai untuk mereka. Seronok sekali melihat mereka makan dengan berselera selepas roti dipanaskan semula, lembut, rasa macam baru dimasak. Bolehlah, sekadar melepaskan gian dengan roti canai panas di kampung halaman. Rakan Indonesia jiran kami kuajak sama menikmati roti canai yang belum pernah mereka rasai sebelum ini.

Setelah berbual-bual seketika, menceritakan suasana terkini di Malaysia, aku meminta izin untuk masuk ke bilik, mandi dan merehatkan badan seketika. Penat juga rasanya, walaupun tadi sempat tidur dalam pesawat tetapi mata mula rasa mengantuk lagi. Mahu sambung tidur beberapa minit lagi supaya nantinya dapat bangun dengan rasa segar.

Sebelum tertidur masih sempat melayan angan-angan bersama Irfan. Tak habis-habis memikirkan tentang Irfan. Lama rasanya menunggu besok hari nak bertemu dengannya. Masa sangat lambat bergerak. Akhirnya aku terlena sambil mengenggam botol minyak wangi “CK for women” yang dibelinya untukku ketika di kedai bebas cukai bandara tadi. Wangian ini menemani tidurku menggantikan Irfan.

Ketika bangun, azan maghrib sudah kedengaran dari surau berdekatan. Pak Amin yang bertindak sebagai bilal mengalunkan azan yang sangat merdu menusuk pendengaranku di senja ini. Azan pertama setelah aku menjejakkan kakiku ke Jakarta untuk kedua kalinya. Badan rasa masih lemah, kelamaan sangat tidur tadi.

Tiba-tiba hati jadi sayu teringatkan Mak. Apalah khabarnya Mak tanpa aku setelah sebulan aku menemaninya.? Cepat-cepat aku cuba menempis kesayuan dan kesedihanku. Jika dibiarkan nanti hidup hilang seronoknya. Bau minyak wangi pemberian Irfan semerbak memenuhi bilikku yang sempit.

Bilikku hanya muat sebuah katil bujang, almari pakaian satu pintu, sebuah meja belajar dan kerusi serta ruangan untuk sehelai sejadah solat. Bau wangian ini akhirnya berfungsi seperti suntikan semangat ke dalam jiwa dan diriku. Bangun dan solat maghrib, kemudian isyak. Selepas solat aku panjatkan doa untuk kesejahteraan hidup Mak, adik-adik dan aku serta seluruh keluargaku. Bacaan Al-Fatihah dan surah Yassin kusedekahkan untuk arwah kakak. Lega selepas dapat menunaikan tanggungjawabku.

Kedengaran suara riuh dari rumah sebelah. Gelak tawa dan perbualan yang rancak, menarik minatku untuk menjenguk ke sebelah. Melalui pintu belakang aku boleh tembus ke rumah mereka jika tidak dikunci dari dalam sebelah sana. Ternyata tidak berkunci. Ramai sekali senior-senior Malaysia berkumpul rupa-rupanya. Faiz pun masih ada. Belum balik-balik lagi dari tadi. Lama betul dia bertapa kat sini. Tak rasa rimas ke dengan tidak mandi dan pakaian tidak berganti, komenku dalam hati. Hati rasa pelik melihat sikap Faiz. Akhir-akhir ini dia banyak menghabiskan masanya di kost kami. Biarlah Faiz dengan gayanya, suka hati dialah.

Bila berkumpul ramai-ramai, macam-macam cerita muncul, biasanya cerita kelakar dan cerita hantulah yang menjadi pilihan. Mereka datang dari kost-kost yang berhampiran, Wisma Malaysia dan Rawamangun. Sengaja datang untuk beramah mesra. Aku turut sama memeriahkan suasana. Mereka kuhidangkan keropok dan Lukman menyediakan air teh o dan kopi o.

Seronok dapat berkumpul dan berbual-bual bersama dengan rakan-rakan senegara. Sesekali berjumpa dapat mengeratkan hubungan silaturahim. Sedangkan dalam hati masing-masing ada kebimbangan tentang keputusan peperiksaan yang akan keluar besok. Apalah agaknya angka yang akan aku terima?

Nor Aizan Ab. Halim, Bandar Baru Bangi, 27 November 2011.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete