Tuesday 8 November 2011

Nostalgia Di Kampus Depok – Siri 22 – Nor Aizan Ab Halim

Kejutan Lagi

Sampai di rumah, azan Maghrib dari surau berhampiran sudah kedengaran. Sangat letih dan lesu rasanya badan dan minda. Tidak sangka akan terjumpa Ari, lebih lesu rasa bila ingatkan Ari. Aku baringkan diri di sofa ruang tamu, nak rehatkan badan seketika. Kebetulan baru cuti solat. Tidak tergesa-gesa untuk solat maghrib. Terlelap mata tanpa dirancang.

Aku dikejutkan Mak ketika jam sudah menunjukkan pukul 10 malam. Mak baru balik dari restorannya. Wow, lama betul aku tidur, hampir tiga jam. Rasa pening kepalaku tertidur di waktu maghrib tadi. Makin lesu rasa badan. Aku gagahkan diri untuk bangun, mandi dan makan malam.

Selesai makan malam, aku merehatkan badan sambil menonton televisyen. Rasa lesu belum hilang lagi. Hampir jam 11 malam. Telefon berdering. Irfan agaknya? Tapi baru semalam dia telefon, takkan dia telefon lagi. Tak mungkin Irfan, kawan Mak agaknya. Aku melangkah ke arah telefon lemah-longlai.

Gagang kuangkat. “Assalamualaikum...boleh bercakap dengan Nor?” Kedengaran suara
sayup di hujung sana. Suara siapa? Tidak pernah mendengar suara lelaki ini.

“Ya, saya bercakap,” jawabku perlahan, masih tidak bersemangat.

“Hai Nor, apa khabar?” Tanya suara di sana.

“Maaf siapa ni?” Aku bertanya sangsi. Memang aku tak kenal suara ini, langsung tidak cam. Parau sengau semacam.

“Oh...dah lupakan abang, baru dua hari abang pergi....dah lupa ye, sampai hati Nor.” Bersuara lagi lelaki di telefon itu.

Aku terdiam seketika, baru terfikir Roslan. Nyaris terlupa akan dia.

“Abang Roslan ke?” Aku hanya sekadar meneka. Siapa lagi kalau bukan dia yang baru dua hari pergi. Suaranya sengau parau macam orang selsema.

“Haa...kenal pun....ingatkan dah lupa..,” sambung Roslan pula.

“Maaf abang Roslan, tak cam suara abang tadi,” balasku dengan sedikit rasa bersalah kerana kurang peka.

“Nor apa khabar?” Roslan memulakan perbualan.

“Alhamdulillah Abang, saya sihat-sihat je. Abang pula macamana, seronok kat tempat kerja baru?” Giliran aku pula bertanya.

“Entahlah, baru dua hari, belum tau lagi macamana, nampak macam ok, tapi abang dah kena flu ni” akui Roslan. Betullah kena selsema, sebab itulah suaranya berbeza sekali hinggakan aku tidak mengenali suaranya.

Betullah kata Roslan, rupanya baru dua hari dia pergi, tapi rasa macam dah lama dia pergi. Rupa-rupanya aku menghitung juga hari Roslan pergi. Memanglah terasa, hampir empat minggu berkawan dengannya di Kuantan. Masih baru kenal dan perlakuan baiknya padaku membuatkan aku rasa seronok juga bersama dia tempohari. Berkawan apa salahnya. Bukan aku janji apa-apa dengannya. Tidak tahulah aku kalau Roslan beranggapan aku memberi harapan kepadanya. Bukan salahku. Hanya berbuat baik dengan orang yang baik dengan kita.

“Nor, kenapa diam?” Roslan bertanya setelah mendapati aku tidak bersuara.

“Tak de apa....terperanjat mendapat panggilan dari abang.” Jawabku berhelah. Tidak mahu dia tahu aku sedang berangan-angan.

“Mak macamana, sihat ke?” Tanya Roslan lagi. Ingat juga dia dengan Mak.

“Sihat, alhamdulilah.”

“Baguslah,” sambung Roslan lagi.

“Nor, macamana dengan cincin hari tu, muat ke kat jari Nor?” Roslan ingin mendapatkan kepastian. Baru teringat cincin berlian Roslan, yang disimpan Mak. Cantik dan muat di tanganku.

“Muat dan cantik sekali. Abang dah sebut pasal ini, so saya nak tanya juga ni, kenapa abang buat macam tu, kenapa bagi saya cincin tu? Mahal sangat, saya tidak boleh terima. Nanti kalau abang balik Kuantan, Abang kena ambik balik tau, ambik dengan Mak kalau saya tiada, ok.” Aku menjelaskan rasa tidak senang hati, kesal dengan tindakannya. Aku juga berharap dia menunaikan hasratku. Aku tidak mahu terikat. Aku sudah ada Irfan yang sangat baik padaku, cukuplah. Jangan biarkan hatiku bercabang lagi.

“Nor, jangan risaulah, ambik je cincin tu, Abang bagi sebagai tanda perkenalan kita. Nor terima Abang atau tidak, Abang tak kisah. Hajat Abang untuk memberi Nor cincin itu sudah Abang tunaikan, selebihnya terserah pada Nor. Jangan pulangkan cincin tu walaupun Nor tak suka Abang, simpanlah ok.....” Adoi, sayunya hati aku mendengar suara Roslan yang bagaikan ada getaran di dalamnya.

“Abang Roslan, maafkan saya. Saya tidak berniat melukai hati Abang. Buat masa ini, hati saya belum terbuka untuk menerima Abang. Bukan saya tak suka Abang, jangan Abang salah faham ye, saya suka Abang. Abang sangat baik dengan saya. Abang akan tetap saya ingat sepanjang hidup saya, walaupun nanti mungkin kita tak ada jodoh,” ucapku dengan berhati-hati, bimbang patah-patah kataku akan jadi racun buat Abang Roslan.

“Nor, jangan cakap macam tu. Betul ke Nor dah menolak hasrat Abang ni?” Tanya Roslan tanpa berbasa-basi.

“Bukan, maksud saya kalau nantilah kita tak ada jodoh, saya harap Abang akan tetap sayang saya sebagai seorang kawan, boleh?” Tanyaku balas.

Pantas Roslan menjawab, “pasti Nor, Abang tetap akan ingat dan sayang Nor sampai bila-bila, tapi Abang sangat berharap Nor terima Abang.” Roslan nampaknya tegas dengan harapannya, masih terus mengharap. Aku sendiri masih tidak pasti dengan ketentuan Tuhan. Namun aku makin yakin, hatiku sudah ada Irfan di dalamnya.....sudah melekat kukuh Irfanku di situ.

Lama sekali kami berbual-bual malam ini. Macam-macam cerita yang kami bualkan. Menyenangkan juga Roslan bila berbual-bual dengannya. Entah berapa bil yang Roslan kena bayar hanya untuk ‘mengorat’ aku. Tak apalah, bukan aku yang minta, dia sendiri yang mahu. Mungkin jumlah bil tidak seberapa bagi Roslan, berbanding harapannya kepadaku ketika itu.

“Nor, ingat abang selalu ya dan jangan lupa permintaan Abang,” pesan Roslan sebelum meletakkan telefonnya.

Roslan mengakhiri perbualan kami dengan menyatakan lagi harapannya yang menggunung kepadaku. Aku hanya mengiakan dan meyakinkan Roslan, walau apapun yang terjadi aku akan tetap berkawan dengannya. Insyallah, selagi dia mahu.

Aku tidur dengan lena walaupun mengambil masa beberapa ketika untuk memejamkan mata. Memikirkan berbagai kemungkinan dan kerisauan meninggalkan Mak hanya beberapa hari lagi. Tiga hari lagi.

Pagi-pagi aku sudah bangun, bersiap-siap ke restoran Mak lebih awal dari biasa. Mak dah pergi terlebih dahulu dari aku. Aku menjenguk ke bilik tidur tetamu yang Mak kemaskan malam tadi. Wah semuanya dikemas dan diganti cadar baru serta langsir baru. Lain macam je Mak. Kenapa berkemas sendiri. Biasanya Mak akan meminta tolong aku berkemas bila perlu, ini tidak. Timbul rasa hairan yang amat sangat dalam diriku. Mak ada tetamu ke? Mak tidaklah pula memaklumkan aku tentang tetamunya. Biarlah....aku menuju ke restoran Mak dengan seribu kemusykilan.

Masih ramai pelanggan yang mengambil sarapan di kedai Mak. Jam baru menunjukkan pukul sembilan pagi. Oh...memang waktunya orang mengambil sarapan pagi. Seperti biasa, menu utama roti canai dan nasi lemak menanti pelanggan. ‘Heavy-breakfast’ tetapi sangat digemari rakyat Malaysia terutama orang Melayu. Walaupun hampir semua orang tahu kalorinya sangat tinggi dan boleh mengundang berbagai penyakit kalau tidak berwaspada, namun tetap saja dua menu ini menjadi pilihan utama, akupun sama, sangat suka.

Melangkah saja masuk ke dalam kedai aku mendengar namaku dipanggil. Namaku yang popular di kalangan keluargaku sahaja, pasti ahli keluargaku. Aku menoleh ke arah suara yang sangat mesra di telingaku, “Hei...Abang Mat, apa khabar?” Hati rasa berdegup kencang disebabkan rasa terperanjat dengan kehadirannya. Tidak sangka dapat bertemunya. Rasa terubat rinduku pada arwah kakak bila menatap wajah Abang Mat, bekas tunangan kakak.

Aku bersalaman dengan Abang Mat yang sangat baik dan sangat menyayangi arwah kakak. Abang Mat pegawai tentera. Mereka berkenalan dan rapat disebabkan minat Abang Mat dengan masakan Mak dan kakak. Kalau tiada tugasan luar, pasti setiap hari jadi peminat setia restoran Mak. Mula-mula minat makanan, kemudiannya tambah lagi satu minat, minat dengan kakak, hehe. Aku menarik kerusi, duduk di sebelah Abang Mat. Abang meluahkan kisah lalu dengan arwah kakak, yang membayangkan kerinduan yang mendalam kepada arwah kakak. Aku pun sama, sangat merindui kakak.

“Abang dah dapat pengganti kakak ke?” Aku cuba mencungkil rahsia hati bekas bakal abang ipar yang sangat aku sayang dan hormati. Malangnya tidak kesampaian jadi abang iparku. Abang Mat seorang yang penyayang dan peramah serta penuh tanggungjawab. Banyak meringankan kerja-kerja yang memerlukan tenaga lelaki di restoran Mak, terutama yang berkaitan dengan pertukangan.

Abang Mat diam, seolah-olah hilang selera makannya dengan pertanyaan aku tadi. Aku menyedari aku telah menyinggung perasaan Abang Mat, “Abang, maaflah kalau saya tersalah, tak sengaja,” pohonku dengan nada kesal.

“Jangan tanya Abang soalan macam tu lagi tau. Sukar Abang nak cari pengganti kakak. Dah hampir setengah tahun dia pergi tapi Abang rasa setiap kali Abang datang makan, dia ada kat sini menemani abang makan. Abang berdoa Abang dapat terima kenyataan ini, tapi sampai saat ini belum boleh dik, dia sangat istimewa bagi Abang......,” luah Abang Mat dengan perasaan sebak, matanya berkaca. Aku ikut sebak, tidak dapat menahan air mataku dari mengalir keluar.

“Maaf Abang, saya ke belakang sekejap.” Aku berlari ke dapur, membiarkan Abang Mat meredakan kesedihannya. Aku melepaskan tangisku sepuas hati, dengan harapan, bila keluar nanti hati aku sudah tenang.

Ya Allah, sesungguhnya menghadapi kehilangan sangat memedihkan. Mak dan pekerja Mak sibuk melayan pelanggan, hanya Kak Nah, pekerja Mak yang sebaya kakak dan merupakan kawan baik kakak yang menyedari tangisan aku. Dia datang kepadaku dan memelukku dengan penuh kasih-sayang, menggantikan pelukan kakak. Cuba meredakan kesedihanku. Kemudiannya dia meninggalkan aku, meneruskan tugasnya yang terbengkalai seketika. Aku tahu dia juga sedih, tetapi masih mampu mengawal dirinya.

Alhamdulillah, beberapa ketika bertenang akhirnya aku juga dapat mengembalikan diriku seperti biasa. Matapun tidaklah bengkak sangat dek tangisan. Aku keluar lagi ke tempat Abang Mat yang sudah kelihatan tenang menikmati sarapannya. Aku dan Abang Mat sambung semula cerita dan perbualan kami mengenai hal-hal lain yang tiada kaitan dengan arwah kakak.

“Dik, jom kita ke kubur kakak. Abang dah sebulan out-station, tak dapat ziarah kubur kakak,” ajak Abang Mat. Patutlah, sudah hampir sebulan aku balik, baru kali ini aku berjumpa Abang Mat. Aku ingatkan Abang Mat sudah tidak lagi mengunjungi kedai Mak selepas ketiadaan kakak. Aku pun tidak pernah bertanya Mak tentang hal ini.

“Nak tak?” Abang Mat bertanya lagi. Aku menganggukkan kepala tanda setuju, tidak sampai hati untuk mengatakan tidak.

“Sekejap, bagitau Mak,” kataku setelah melihat Abang Mat sudah selesai makan dan sudah bersedia untuk pergi ke kaunter bayaran, sambil mengeluarkan dompet duitnya.

“Abang tak payah bayarlah, saya belanja,” ujarku. Abang Mat tidak menolak. Dompet duitnya disimpan semula. Dia mengekori aku menuju ke arah Mak yang sedang duduk di kaunter bayaran.

“Mak, dia nak belanja saya,” beritahu Abang Mat. Mak senyum dan menganggukkan kepalanya, setuju.

Mak memang sangat sayangkan Abang Mat, malah sudah berpesan dengan Abang Mat kalaupun kakak tiada, Mak minta Abang Mat selalu datang menjenguk kami bersama keluarganya nanti. Mak sudah menerima Abang Mat sebagai anak sendiri.

“Mak, saya nak ajak adik ke kubur sekejap ya,” beritahu Abang Mat, bukan meminta izin tetapi memaklumkan. Abang Mat memang dari dulu memanggil mak dengan panggilan Mak. Memang sangat rapat dengan kami, sayangnya dia tidak dapat menjadi sebahagian dari keluarga kami secara rasmi. Sudah takdir, kena terimalah. Mungkin kami juga akan kehilangan dia juga suatu hari nanti bila dia sudah ada keluarganya sendiri.
Mak menganggukkan kepalanya setuju. Abang Mat mencium tangan Mak yang sudah hampir sebulan juga tidak ditemuinya. Kami melangkah keluar menuju ke kereta Abang Mat yang tidak jauh dari kedai Mak. Kami menuju ke kubur arwah kakak yang letaknya tiga kilometer dari restoran Mak. Lama juga aku dan Abang Mat membaca surah Yasin dan menghadiahkan al-Fatihah dan zikir-zikir kepada roh arwah kakak, mudah-mudahan dia akan tenang di sana. Amin.

Kubur kakak bersih kerana setiap minggu ada ahli keluarga yang mengunjungi dan membersihkan kuburnya. Selepas membersihkan kubur yang hanya ditumbuhi beberapa rumpun rumput, kami pun beredar. Setiap kali hendak meninggalkan kubur hati akan berat dan sebak rasanya. Apalagi nanti, akan lama tidak mengunjungi kubur kakak kerana tiga hari lagi aku sudah berangkat ke Jakarta.

Abang Mat hanya menurunkan aku di depan kedai Mak. Janjinya malam nanti akan datang lagi untuk makan malam dengan aku. Setelah berterima kasih dan melambaikan Abang Mat pergi, aku masuk ke kedai Mak. Tanpa menoleh ke kiri dan kanan aku terus ke dapur, menuju tandas, sudah lama menahan diri. Keluar dari tandas, selepas membersihkan tangan dan kaki aku melaksanakan tanggungjawab melayan pelanggan yang mula ramai makan tengahari.

Dalam kesibukan aku melayan pelanggan, Aku rasa ada mata yang sedang memerhatikanku. Kubiarkan dulu perasaanku dek kesibukan melayan pelanggan yang tak putus-putus masuk. Setelah keadaan sedikit reda, aku menoleh ke arah yang kurasa ada mata memerhatikanku. Sudut hujung sebelah kanan, berhampiran televisyen, duduk dua jejaka sedang memerhatikanku sambil tersenyum.

“Ya Allah, kapan datang, kenapa nggak bilang-bilang?” Seperti roket meluncur keluar pertanyaan dari bibirku. Jantungku pula berdegup kencang bagaikan terkena kejutan elektrik. Memang aku terkejut, memang gila ini anak, mengomel hatiku.
Aku meluru ke arah mereka berdua. Bersalam dengan jejakaku.

“Kenapa nggak bilang-bilang mau mampir?” Tanyaku lagi, belumpun sempat yang empunya diri menjawab soalan pertama. Kedua-dua mereka ketawa berdekah-dekah melihat gelagatku yang sangat terkejut dan tidak tentu arah.

“Sengaja mau bikin kaget,” jawab Irfan setelah reda ketawanya. Senang hati dia rupa-rupanya dapat membuatkan aku terkejut begitu.

“Memang bikin aku kejutan. Bisa-bisa boleh meninggal aku terkejut,” balasku. Rasanya mahu aku memeluk Irfan disebabkan rasa sangat gembira dengan kehadirannya yang sudah hampir sebulan tidak aku temui. Adik di sebelah senyum, tersipu-sipu melihat caraku dan Irfan berinteraksi.

“Adik, macamana boleh jumpa Irfan?” Aku tujukan soalanku pada Adik yang sejak dari tadi hanya tersengih tanpa berkata apa-apa.

“Tanyalah Mak dan Irfan,” jawab Adik. Mak yang duduk di kaunter bayaran juga tersengih melihat gelagat terkejut aku.

Rupa-rupanya mereka berkomplot untuk mengenakan aku. Setelah Irfan memaklumkan kepada Mak yang dia mahu mengunjungi kami di Malaysia, Mak rupanya bersetuju untuk merahsiakan kedatangan Irfan dariku. Mak menelefon Adik, meminta Adik menjemput Irfan di Lapangan Terbang Subang. Malah, Irfan akan balik ke Jakarta Ahad ini bersama-samaku.

“Aduh, jahat betul kalian, tega amat buat aku begini, gilak loe....,” marahku pada Irfan, tetapi sebenarnya senang juga di hati. Aku hanya menggelengkan kepalaku. Mereka terus tertawakan aku. Jahatnya.

Apapun, hati aku sangat gembira. Aku menyertai mereka berdua, makan tengahari bersama-sama. Sedari tadi rupa-rupanya menunggu aku pulang untuk makan tengahari bersama-samaku. Mereka menolak, walaupun Mak sudah beberapa kali menyuruh mereka makan dahulu, kerana belum pasti pukul berapa aku akan balik.

Sambil makan, kami bercerita. Macam-macam cerita. Adikpun banyak bertanya pasal Australia terkini. Irfan bercuti bersama keluarganya di Australia, terus ke Kuala Lumpur untuk berkenalan dengan keluargaku sebelum balik ke Jakarta bersama-samaku nanti. Riuh rendah kami bercerita dan berbual-bual, seolah-olah tidak wujud orang lain di sekeliling. Sungguh kurang sopan. Setelah tersedar mereka memandang kami, barulah suara diperlahankan. Aku melemparkan senyum kepada mereka yang memandang kami, sebagai tanda memohon maaf.

Lega hati bila memikirkan ada yang akan temani penerbangan ke Jakarta. Belum pernah seorang diri. Balik hari itu dihantar ke lapangan terbang oleh Faiz, naik kapalterbang pula di temani Roslan. Kat lapangan terbang Subang, ada Adik yang menunggu dan menghantar aku terus ke rumah. Alhamdulillah sekarang Adik akan hantar aku dan Irfan ke lapangan terbang Ahad nanti. Irfan menemani aku ke Jakarta dan akan terus hantar aku ke Depok.

Ah....lega rasanya, tiada lagi kegusaran dan kebimbangan berjalan seorang diri. Terima kasih Irfan dan Adik, cetus hatiku. Terima kasih untuk Mak juga kerana membenarkan dan menerima kehadiran Irfan walaupun Mak belum kenal Irfan. Kesudian Mak menerima Irfan banyak meringankan beban minda, bimbang bergerak sendiri Ahad nanti. Mak juga membenarkan Irfan tidur di rumah kami dengan ditemani Adik, yang khusus memohon cuti dua hari untuk menemani Irfan.

Ada dua hari Adik dan aku untuk menemani Irfan mengenali sekitar daerah Kuantan. Hanya sekitar Kuantan dan Cherating saja yang sempat untuk tempoh dua hari ini. Kebetulam Irfan suka pantai dan laut, lalu tidaklah membosankan dia bila aku dan Adik membawanya ke Telok Cempedak, Pantai Batu Hitam, Balok, dan Cherating. Kami sempat juga ke Kuala Terengganu untuk memberi peluang Irfan membeli batik Terengganu sebagai ole-ole untuk kakak, adik, mama dan papanya. Banyak juga wang yang dibelanjakan untuk batik-batik tadi. Aku pun ‘kebagian’ juga sepasang batik lukis berwarna ‘light purple’. Cantik dan manis sekali pada pandangan mataku. Mak juga dibelikan sepasang, warna hijau kesukaan Mak. Adik dapat sehelai baju kemeja batik.

Hadiah pertama yang sangat berharga dari Irfan untuk aku, Mak dan Adik. `Terbalik kot’, sepatutnya kami yang memberi hadiah untuk dia sebagai tetamu kami. Tak apalah, orang dah bagi, kami terima sajalah.

Sabtu malam, semua keluarga terdekat termasuk bapa saudara, mak saudara, dan abang berkumpul makan malam bersama Irfan. Aku tahu, tujuan Mak menjemput mereka adalah untuk berkenalan dengan Irfan. Kata Mak, nanti kalau betul-betul jadi Irfan nak meminang tahun depan, semua keluarga dekat sudah kenal, mudah-mudahan tiada masalah yang timbul. Ok-lah aku setuju saja, walaupun pada mulanya aku rasa masih terlalu awal untuk memperkenalkan Irfan kepada keluarga besar kami. Sesuatu yang belum pasti walaupun sudah hampir pasti.

Perancangan makan malam kami berjalan lancar. Nampaknya Irfan sangat pandai menempatkan dirinya dalam keluarga besarku. Loghat Jakartanya berubah menjadi bahasa Indonesia standar yang mudah difahami oleh keluarga besarku. Senang hati melihat penerimaan keluargaku dengan kehadiran Irfan. Walaupun usia masih muda tapi sangat berwibawa dan pandai berinteraksi dengan orang-orang tua. Mungkin tanggungjawab sebagai anak lelaki sulung dalam keluarga dan asuhan bapanya serta tanggungjawab sebagai `bos’ di perusahaan bapanya, menyebabkan dia jadi lebih dewasa dari usianya. Pertemuan makan malam kami berakhir dengan ramah mesra. Mak tersenyum puas dengan semua yang hadir. Mata Mak selalu merenung Irfan. Renungan seorang Ibu terhadap bakal menantunya kot.....hehe.

Alhamdulillah, kalaulah dia jodoh yang ditentukan untukku, akan kuterima dengan hati terbuka dan redha.

Aku selalu redha dengan apa juga ketentuanMu ke atasku wahai Tuhanku.

Nor Aizan Ab. Halim, Bandar Baru Bangi, 8 November 2011.

No comments:

Post a Comment