Saturday 5 November 2011

Kenangan Di Kota Kembang – Siri 10 – Ismail Abdullah

“Wawan Sedang Mendirikan Pesantren”
[Aku dan Wawan di hadapan Pesantren Al-Ashar]

Ini menyambung tulisan yang pernah ku nukilkan dalam Siri 7 berjudul, “Persahabatan bersambung semula” dengan sebuah judul baru seperti di atas.
Wawan panggilan kami waktu dia masih berumur 14 tahun di Jalan Jalak masih kekal hingga sekarang. Nama sebenar beliau ialah Chairil Anwar. Ketika aku pindah dari Jalan Flores sekitar tahun 1971 ke Jalan Jalak 14 tidak pernah aku mimpi akan bersahabat dengan seseorang yang umurnya lebih mudah 10 tahun dariku.
[Foto di Jalan Jalak 14 selepas Operasi Usus Buntuku]

Ketika kami berpisah sekitar tahun 1973 kerana aku dan teman-teman berpindah ke Jalan Bagusrangin, Wawan telah hilang dari penglihatan dan hidupku buat 40 tahun lamanya. Hinggalah tahun 2011, kami bertemu semula melalui “facebook”, kata Wawan beliau terus mencari dan mencari akhirnya Allah temukan kami semula.

Aku masih terkenang masa-masa dahulu ketika kami bercanda, bermain “hockey”, berangkat tarawih ke masjid Istiqamah bersama mengenderaai motor Z90 warna merah milikku itu. Semoga pertemuan kami kembali menjadikan ikatan silaturahmi yg lebih erat.

Pada 23 Oktober 2011, hari minggu, jam 2.00 sore Wawan menjemputku di hadapan gerbang utama Institut Teknologi Bandung dengan mobil CRV bernombor 777. Oleh kerana wajah kami mungkin sudah sangat berubah kerana sudah lebih 40 tahun tidak bertemu, kami mencari satu identifikasi baru iaitu merk dan nombor mobil yang akan menjemput. Ternyata ini satu cara yang efektif dan tidak lama aku menunggu Wawan pun tiba dengan mobil hitam CRV bersama anak keduanya.

Wawan keluar dari Mobil dan kami berpelukan kerana sudah sangat rindu akibat perpisahan yang begitu lama, 40 tahun cukup lama untuk perpisahan sebuah persahabatan yang murni.

Dalam mobil, kami bercerita panjang tentang segala duka gembira yang tutut didengar oleh anak kedua beliau yang kini berumur 16 tahun. Beliau menduda hingga kini sejak bahtera rumah tangganya tenggelam ketika anak keduanya ini berumur 5 tahun. Sudah sebelas tahun beliau merawat dan membesarkan anak-anaknya sendirian. Ketika ditanya kenapa tidak mencari pengganti, beliau menyatakan sudah sangat trauma dan tidak mahu pisang berbuah dua kali. Sebagai pegawai negeri beliau hanya diizinkan mempunyai dua anak dan al-hamdulillah kedua-duanya sudah besar dan berjaya.

Perjalanan kami ke Sindanglaya, bahagian timur Bandung dicapai dalam waktu 30 minit. Wawan membawa ku ke sebuah pesantren yang sedang dibina di situ. Beliau dan abang Iparnya (suami kakaknya Ida) membangun pesantren ini yang diperkirakan memakan biaya 1.5 milyar rupiah. Ketika lawatanku kali pertama ini, hampir 20% infrastruktur pesantren sudah siap dan sudah pun memakan biayai 500 juta rupiah.

Sindanglaya ialah sebuah kawasan yang berhampiran dengan Penjara Suka Miskin yang pernah memenjarakan Presiden Sukarno, Pak Hatta dan lain-lain pejuang nasionalis ketika zaman Belanda.
[Foto Mesjid dalam pembinaan di Pesantren Al-Ashar]

Pada tanah seluas lebih 2 hektar ini akan ditempatkan asrama, dewan kuliah, mesjid, kebun buah-buahan, kawasan penternakan (ikan, kambing, lembu dan itik). Wawan membina bangunan menggunakan kayu yang kuat dan membuat bertingkat bagi memaksimakan ruang. Kawasan curam tidak diratakan supaya ianya berbentuk alami dan dibina berdasarkan kecuraman tanah. Pada ujung kawasan, beliau menunjukkan satu kawasan yang dibina khas sebagai “rumah abadi”. Pada mulanya aku tidak faham apa maknanya “rumah abadi”, namun akhirnya beliau menerangkan bahwa itu akan dijadikan kuburan keluarga beliau.

Beliau berkali-kali mempelawa aku dan keluarga tinggal di rumah tetamu beliau nanti kalau semuanya sudah siap dan beroperasi. Beliau akan tinggal di kawasan itu juga dan akan ada kemudahan internet untuk kemudah tetamu beliau berkomunikasi. Beliau sedang dan akan mengabadikan hidup beliau kepada pesantren ini sebagai satu episode dakwah bagi membangun masyarakat, sesuai dengan semangat yang beliau kutip ketika mengikuti program “Mujahid Dakwah Istiqomah” di Mesjid Istiqomah, Taman Citarum Bandung.
[Foto Kolam Ikan di Pesantren Al-Ashar]

Diperkirakan sekitar bulan Mac tahun 2012, pesantren ini akan mula beroperasi dan akan ada rumah tetamu yang boleh ditempati oleh pelawat-pelawat yang berminat untuk melihat dan bersama dalam kuliah-kuliah di pesantren itu nanti. Buat permulaan beliau akan memulakan dari peringkat rendah, kemudian sedikit demi sedikit akan ditambah ke peringkat yang lebih tinggi hinggalah ke peringkat universitas. Beliau menamakan pesantren ini sebagai “Pesantren Al-Ashar” mengambil nama abang iparnya yang belum ku kenali.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 06 November 2011 (10 Zulhijjah 1432).

No comments:

Post a Comment